Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Flytta och beskära rosor?, När, hur??
          Ammari
          Inlägg 06-05-2005, 08:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 2 333

Jag har två rosor som ställer till lite bekymmer för mig som inte vet just någonting om rosor unsure.gif

En är en jättestor nyponros som sitter i en stor grop i gräsmattan. Den har nog suttit där i evighet för den är verkligen en jätte och snårig med många döda grenar. Hur gör jag med den? Kan jag skära ner den helt eller bara gallra ur den? Kan jag fylla igen gropen den växer i med matjord/plantjord? Kan jag använda hästgödsel?

Ros nr 2 är en liten tanig sak som säkert sitter i helt fel läge, nästan under ett äppelträd och i lite skugga. Vi har ju bara bott här sedan förra sommaren och då blommade den knappt. Vill gärna flytta den till ett läge med sol dygnet om. Vad tror ni? Den hade nog sol dygnet om förut också, tills äppelträdet växte över den.... Ska jag välja ett annat läge? Ska den klippas ner? Hur gör jag när jag flyttar den?

Hoppas nån vill svara och ge råd till en vetgirig smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ammari
          Inlägg 07-05-2005, 18:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 2 333

Förresten. Om jag vill att nyponrosen ska blomma i år och inte skär ner den, kan jag då skära ner den till hösten? Eller måste det göras på våren?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 10:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon