Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kolonilott, Lättodlat för en nybörjare
          heijoh
          Inlägg 07-05-2005, 17:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 5 708

Hej ! nybliven ägare till en kolonilott. Nu är saken den att jag inte vet ngt om odling. Var börjar jag. Lotten är jordfräst så antar det bara är för mig att sätta igång.
          Ny även här så det kanske tar lite tid för mig att hitta i forumet.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-05-2005, 21:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Lök kan du köpa sättlök till och plantera det brukar vara lättodlat

Sallat kan du också så, och den kan du så redan nu, sallad gror bäst innan det blivit alltför varmt i jorden.

Spenat bör sås i omgångar den går ofta upp i blom efter ett tag, även den kan du börja så nu. Ännu enklare är det att odla spenatsläktingen mangold den går inte upp i blom + den är mer frosttålig så den kan du skörda av långt in på hösten. Mangold används som spenat.

Squash går också bra det finns många olika sorter både rankande och buskvarianter. Det bör dock vara +12 i marken och frostfritt. Ofta förkultiverar man squashen 3-5v innan de planteras ut men ofta kan det gå bra att direktså också.

Även frilandsgurka kan gå bra att direktså, +12-15 grader i marken bör det dock vara vid sådden. Man kan även förkultivera gurkan likt squashen.

Varför inte sätta bondbönor ifall du gillar dem? Bönor brukar vara lättodlade och de fixar sitt eget kväve. Bondbönor kan sås tidigt det behöver bara vara runt +5-7grader i marken så den borde gå bra att så redan nu. (Många andra bönor behöver +15 i marken vid sådd).

Ärtor är också lättsådda bara att peta ner och sedan sätta stöd till när de växer upp.

Tänk på att de flesta grönsaksfröer håller i många år så du behöver inte så hela påsarna i år. Tänk efter innan du sår hur mycket du behöver av varje grönsak, många som odlar grönsaker sår hela påsen och upptäcker sedan när grönsaken är klar att man faktiskt inte äter hur mycket sallat exempelvis som helst. +Dyra fröer är inte alltid de bästa många gamla vanliga grönsakssorter som kostar 6-7kr per fröpåse kan funka utmärkt och ge många fina godsaker.

Ska man investera en sak till grönsaksodlingen skulle jag säga fiberduk.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 04:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon