Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Flaskodling
          mari_tres
          Inlägg 02-04-2003, 20:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 554
          Medlem nr: 1 048

Nu vet ju inte jag om det här är en lämplig fråga i avdelningen krukväxter, men vet inte annars vart jag ska vända mig. Har hittat en stor fin rund flaska som jag tänkte försöka odla i, men vet en vilka växter som passar. Öppningen är bara 4 cm så det är väl antagligen frö som gäller och det kommer bli svårt (om inte möjligt) att plantera om. Luftfuktigheten blir väl också ganska stor.
          Någon som har erftarenhet av detta? Tips på växter?

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ina
          Inlägg 03-04-2003, 17:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Man kan göra planteringsredskap genom att tejpa fast kaffeskedar på bambupinnar. Det är ganska pilligt att plantera i flaska så man bör välja långsamtväxande arter och exemplar med små rotsystem om man skall plantera. Orotade sticklingar är också en fungerande variant. Suckulenter är ofta ganska bra val. Luftfuktigheten kan man ju välja helt själv. Stäng flaskan när det är torrt - du får "ökenklimat"! Stäng när det är fuktigt - du har en privat miniregnskog!! Regnskogsvegetationen brukar vara mera snabbväxande så ökenvarianten är nog mer realistisk... rolleyes.gif Jag har tagit lite olika Euphorbior när jag har lekt med flaskträdgårdar.... Frön från Skvätt-iväg, Euphorbia leuconeura + små sticklingar av Euphorbia tirucalli... t ex

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 23:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon