Sättlök varvat med morötter kan du sätta/så nu. Sätt bondbönor tillsammans med potatis (för det ska du väl ha?). Rödbetor, palsternacka, rättika och sockerärt brukar också vara lättodlat. Sallad kan du varva med rädisor och så tidigt. Både kräver jämn fukt för att bli goda. Bönor av alla de slag - jag älskar purpurbönan och haricot vertes, bra som infrysta i vinter. Dessa ska sås sent i maj, när det är varmare.
Ettåriga blommor som inte går att misslyckas med är t ex solros, malva, ringblommor, blåklint, atlasblommor, färgkulla, vallmo och diverse lökar/knölar som dahlia, anemoner och gladiolus. Vänta med att sätta ut dahliaknölarna tills mitten/slutet av maj.
Glöm inte kryddorna! Till "måstena" hör olika timjan, dragon och mynta. Sen brukar jag vilja ha koriander, fänkål och lite annat i kryddhörnan. Jag har lavendel och isop runt omkring. Lockar insekter och fjärilar till lotten. Dill och persilja sätter jag i ettårsland, inte i kryddhörnan. Persilja är lättodlad men tar tid. Den slätbladiga smakar mer än den krusiga. Dill är lite knepigare att odla.
Lycka till!
--------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
|