Jag drömmer också om en magnolialund, fast i södra Stockholm. Har gjort en tabell över (i mitt tycke) intressenta magnolior (20 st), har planterat 5 av dessa. Kriteria har varit härdighetszon minst (3), vilket kanske inte är helt nödvändigt i Göteborg. Annars så var det att Magnoliorna har fått beröm i Magnoliaboken eller/och många plus i Zetas katalog.
Min matris är i excel och jag har inte lyckats förstå hur man får in tabellen här. Därför syns den bara som råtext, svårt att läsa och men info finns.
Följande info finns: - magnolias namn (upp till 3 kolumner) - storlek - Zetas betyg - Härdighet (enligt Magnoliaboken, Zetas, Trädgårdshuset, annat) - färg - blomingstid - mina kommentarer (vissa rutor är tomma)
Jag tror att med lite vilja går tabellen att läsa. Om någon läsare har tips hur man lägger in excel eller tabeller här, berätta !! Likaså om någon kan hjälpa till att fylla "tomma" rutor eller ge nyttiga kommentarer.
Intressanta Magnolior Latinskt namn Hybrid/kultivar Svenskt namn storlek Z:s betyg Härdighet färg blommar kommentar MB Z T Ö Magnolia sieboldii Buskmagnolia 3 m +++ H 3 vit juni-juli lång blomning Magnolia obovata Junimagnolia 8-15 m ++ 3 (4) 2 vit juni-juli Magnolia fraseri Fiskstjärstmagnolia 9-18 m finns ej 2-3 vit sommar blommar under flera veckor Magnolia cylindrica var Pegasus Cylindermagnolia buske +++ 3 3 (3) vit april-maj Tillhör "My favorites" i Magnoliastore Magnolia kobus Japans magnolia 9-12 m ++ 4 (4) 3 3 vit april-maj blommar sent (= gammal) Magnolia kobus var. stellata var Waterlily stjärnmagnolia 2 m +++ 3 3 vit april-maj blommor tål lite frost Magnolia stellata var Royal Star stjärnmagnolia 1,5 m +++ H (4) 3 vit april-maj x brooklynensis Yellow Bird finns ej (3) 2 gul maj-juni anses vara den vackraste gula magnolian Elisabeth 4-5 m ?? +++ 3 3 gul Tillhör "My favorites" i Magnoliastore x. soulangiana Brozzoni Praktmagnolia ++ (3) vit + rosa ? maj ?? x. soulangiana Lennei Alba Praktmagnolia ++ (3) vit blommar ung x. soulangiana Picture Praktmagnolia finns ej rosa Merril 3-5 m ++ 4 (4) 3 3 vit april-maj Galaxy 4-5 m +++ 3 (3) ljusrosa april Tillhör "My favorites" i Magnoliastore Marillyn 4-5 m finns ej 4? rosa blommar under flera veckor Randy (flickmagnolia) liten finns ej rosa blommar länge Charles Coates stor +++ (3) vit maj-juni x Wieseneri Swede Made finns ej H vit finns ej i handeln x Wieseneri Ashild Kallenberg ca 3 m +++ 3 vit är det den som är sommarmagnolia i Z:s katalog ??. Tillhör "My favorites" i Magnoliastore x kewensis Wadas Memory 2-3 m +++ H (4) vit juni-juli Tillhör "My favorites" i Magnoliastore MB = magnoliaboken "Odla Magnolia" Z = Zetas katalig T = Trädgårdshusets web-katalog Ö = Övriga H = Härdig (ospecifierad zon)
|