Jag gjorde ett litet experiment med mina tomatplantor, främst för att jag sådde många fler än jag behövde. Jag är en novis amatör så det är mer observationer än kunskaper som jag nu redogör för.
Jag sådde mina tomater i såjord i en bricka av kartong (sådan som butikerna har matvaror i). Skolade om dem till små (5x5) plastkrukor med blomjord i när de var omkring 5 cm höga, dessa placerades i ett österfönster. Eftersom jag också hade plats över på fönsterbrädan i ett söderfönster hamnade ett gäng där också.
När de nådde omkring 15-20 cm skolades de om igen till 3,5 liters krukor, där de nu står (sedan 2 veckor tillbaka). Då placerades de i extragödslad blomjord med en näve hönsgödsel i.
Eftersom jag redan från början egentligen inte var i behov av fler än en handfull plantor men sådde omkring 40 frön, blev flera plantor kvar i varje stadie. Så jag har fortfarande några som inte är omskolade, en del som står i liten plastkruka i österfönstret, en del som står i söderfönstret samt 5 stycken som står i 3,5 liter krukor.
Hur ser det då ut idag?:
Ej omskolade: 6-7 cm höga 5x5 krukor i Österfönstret: 10-12 cm 5x5 krukor i Söderfönstret: 15-20 cm 3,5 liters krukor i Söderfönster, planterades ca 5 cm djupare än i 5x5 krukan 20-25 cm (borde motsvara 25-30 cm).
Inga lysrör har använts och jorden har hållits kontinuerligt blöt (vattning varannan dag). Jag misstänker också att de i 3,5 liters kruka kommer sätta ännu mera fart när de väl etablerat sig. 5x5 krukorna var ganska fyllda av rötter.
--------------------
Bor i Stockholm zon 2-3
|