Jag är något vansinnigt högerhänt. Ger jag mig på att skriva med vänsterhanden så ser det ut som Pelle 3 år har varit framme, och försöker jag kasta en boll med vänsterhanden eller skjuta en fotboll med vänsterfoten, då ser jag rent löjlig ut.
Men, jag tror det har väldigt mycket med träning att göra, även om man är enormt högerhänt eller vänsterhänt så kan man lära sig göra avancerade saker med "fel" hand.
Hur många har spelat snabba shoot'em up-spel på arkadmaskiner? Där håller man ju styrspaken med vänster hand, medan högerhanden reduceras till att hamra på skjuta-knappen. Där krävs verkligen koordination och precision för att inte styra åt skogen, och i dataspel är min vänsterhand minst lika bra som högerhanden.
När man kör MC/moped så sköter man simpla saker som gas/broms med höger hand/fot medan avancerade och mer koordinationskrävande saker som koppling/växling sköts med vänsterhand/vänsterfot.
I exempelvis Storbritannien sitter man ju på höger sida av bilen. Ingen där reflekterar över att man växlar med vänster hand. Däremot har jag fått frågan hur jag vågar styra med vänster hand i stadstrafik, när jag samtidigt växlar med den högra.

Finns säkert fler exempel, men jag tror enormt mycket beror på träning och vana.
Korkskruven förresten, varför skulle vänsterhända ha en korkskruv som går åt andra hållet? Är väl inte lättare att vrida motsols än medsols. Eller, det kanske det är, jag har inte reflekterat över det, dricker så sällan vin.