Ja...jag har försökt "träna" mig med vänsterhanden att skriva etc...men det är stört omöjligt. Så för en del finmotorik (skriva) och brutalmotorik (sparka boll) är jag helt hopplöst ensidig. För annan finmotorik (datorspelande) är jag däremot väldigt bra. Eller, inte superbra, men minst lika bra med vänster- som med högerhanden menar jag.
Skulle vara intressant att veta vad det är som styr sådant här, när jag spelade hockey var det självklart att vänsterhanden var längst ner på klubban, samma när jag gräver med spade. Även om jag nog orkar lyfta mer med högern.
Tur att det inte är som förr iaf, att skolorna försöker tvinga folk att skriva med högern. Ok, förr hade det praktiska fördelar att skriva med höger, med tanke på bläck etc, men det är ju ett aningen mindre problem idag.
Noterar just nu förresten att jag skriver mycket snabbare med vänster hand än med höger. Beror sannolikt på att jag har bättre fingersättnig där, eftersom högern hoppar runt till delete, backspace, return etc en del. Men när jag spelar piano är jag helt talanglös med vänsterhanden.
--------------------
zon2.5
|