Hallonblad är utmärkta att ha som grundstomme i de egna teerna. Det kan man ha som bas i "varje-dags-te" om man vill.
Lite
pepparmynta som smaksättare.
Eller
svart vinbärsblad.
Eller
citronmeliss.
Några "skönhetsupplevelser" i form av
luktviolblommor, ringblomsblad, ros- eller nyponblomsblad.
Sedan kan man lägga till "
säsongens örter" till det:
Just nu är det
nässlorna som är oöverträffbara vitamin- och mineral- "nyttighets-bomber"
Alla tycker inte om smaken av nässlor som te, men man kan tillsätta några blad bara.
Nässelblad kan man plocka hela sommaren, men vill man torka dem så ska man givetvis ta dem när de är som nyttigast, dvs före blomningen.
En annan nyttighetsfavorit som jag har, är
snärjmåran 
.
Inga av de här uppräknade växterna är särskilt "verksamma" som medicinalväxter, annat än "uppbyggliga" p.g.a. sina näringsinnehåll. (möjligen svagt avslappnande, eller uppiggande.
Fast nässlan kan innehålla lite för mycket kväve för att vara nyttig i längden)
Citrontimjan gillar jag också som smaksättare.
Det här är de örter jag använder mest. De kommer jag långt på.
Björkblad kan jag ha ibland i små mängder, de är ganska starkt urindrivande och jag får springa på toa så dant om jag dricker det.
Örter som nässla och snärjmåra, som inte har särskilt mycket "eteriska oljor" men många nyttigheter i form av mer hårt bundna ämnen, låter jag sjuda några minuter.
Pepparmynta och andra med eteriska oljor, sätter jag i det heta vattnet när jag tagit kastrullen från plattan.
OBS:
med lock på!
Eteriska oljor är mycket flyktiga, och ångar snabbt iväg upp i luften om man kokar eller glömmer locket, och ingen smak blir kvar i teet

.
Sedan får det stå och dra - hur länge beror på min otålighet.
Ofta fyller jag på nytt vattten och låter det stå till nästa gång jag vill dricka. Då värmer jag, och sätter efteråt på nytt med några blad av eteriska örter, för att på nytt få smaken.
Genom att dricka och fylla på nytt vatten, kan jag använda samma te upp till några dagar!!!
Helt orört, kastar jag det efter ca 24 timmar, men inte förr.
Nu blev jag sugen, och ska ut och plocka mig lite te

.
Har fortfarande kvar torkad fin snärjmåra sen förra sommaren, det får vara grundstommen

.