CITAT (Aurora @ 11-05-2005, 15:26)
Jag har följt diskussionen med stort intresse och kan bara inte låta bli att skriva ett inlägg. Är själv liten uppfödare av européer och älskar såklart katter över allt annat. Just av den anledningen håller jag dem inne och har byggt en fin inhängnad till dem i anslutning till huset, för även om jag älskar mina katter så vill jag såklart inte tvinga mina grannar att umgås med dem! De får vara lösa i trädgården när jag är ute och har dem över uppsikt men inte annars. Irriterande människor kan hitta på alla möjliga grymma metoder för att slippa ha katterna i sina hus och trädgårdar och det vill jag inte utsätta mina katter för.
Min veterinär berättade om en man i vår kommun som lade ut förgiftad kattmat för att han var så irriterad, vissa katter och hundar som kom in till djursjukhuset svävade verkligen i livsfara!
Om man nu väljer att ha sin katt ute så är det minsta man kan göra att göra den egna trädgården så trevlig som möjlig för katten. Ett hörn med sand att gå på toaletten i och kattmynta t.ex.
/Aurora

Det låter som om du har en väldigt bra inställning till din roll som katt-matte!
Jag är som sagt irriterad på katter i vår trädgård. Eller, rättare sagt, VAR irrirterad när vår granne hade 25-30 katter som sprang hos oss. Men de är inte kvar så det är historia. Men jag skulle aldrig göra något för att skada katterna rent fysiskt. Däremot satte jag ofta vattenslangen på dem och gjorde vad jag kunde för att de inte skulle trivas här. (Med dåligt resultat, dock ....)