Jag har kollat kvaliteten på fruktträden på några ställen i Stockholm i vår: Plantagen/Bergianska, Ella Trädgård/Täby, Brunnsvikens Trädgårdar/Järva krog, Hortus/Djursholm, Zetas/Skärholmen, Ulriksdals Slottsträdgårdar i Bergshamra och Solberga Trädgård utanför Strängnäs.
Bäst kvalitet och friskhet hade Ulriksdals Slottsträdgårdar och Zetas. Näst bäst kvalitet hade Brunnsvikens Trädgårdar. Till dessa ställen skulle jag kunna rekommendera också den mindre kunnige eller kritiskt granskande att köpa ett fruktträd.
Övriga hade på alltför många träd helt undermålig kvalitet med fruktträdkräfta, grenskorv mm och ingen i den tillgängliga personalen som hade kunskap eller befogenhet att direkt plocka bort träden när de blev uppmärksammade på sjukdomarna. Att förvänta sig att de skulle ta bort träd som inte alls uppfyller normerna för hur grenverk och rötter ska se ut för att få säljas är att önska sig för mycket. Alla sjuka och dåliga fruktträd kommer med säkerhet stå kvar till försäljning.
Dessa ställen avråder jag direkt ifrån vad gäller fruktträdinköp
Plantagen/Bergianska
Ella Trädgård/Täby
Hortus/Djursholm
Solberga Trädgård utanför Strängnäs.
Köp inte fruktträd hos dem om du inte är säker på hur de allvarligaste felen och sjukdomarna ser ut!
För dig som vill försäkra dig om största sannolikheten att få hem ett bra, friskt fruktträd:
1. Köp E-märkt
2. Köp inte fruktträd som är äldre, även om de är E-märkta.
3. Köp inte familjeträd