när man har en så stor damm tror jag det behövs ett kraftigt genomflöde av vatten och ett enormt vattenfall. ett sådant vattenfall skulle man kunna gräva ur för i ena änden av dammens längdriktning och sedan göra en uppsamlingsdamm, enligt skop-principen, och i den ha en tillräcklig pump för att återföra vattnet upp till huvuddammen. frågan är bara att dimensionera allting rätt, så att inte uppsamlingsdammen svämmar över
och det är klart, då är man ju inte tvungen att köra pumpen utan kan ha den avstängd och då blir vattnet stillastående, så att man inte låser in sig på att man måste ha pumpen igång jämt.
men jag tror att ett kraftigt syresättande vattenfall kan vara bra för vattenkvaliten.
att ha flera dammar så, blir väl också en sorts naturlig filterfunktion, på botten av uppsamlingsdammen kan man t.ex. ha singel
man kan ju avskärma ljudet från uppsamlingsdammen och vattenfallet med växtlighet, t.ex. träd, stenar, och samtidigt skapa en trevlig inramning
---
En djupvattensväxt som enligt etiketten är härdig på frostfritt djup är Vattenax. jag hade en planta men koi-fiskarna slet sönder plantorna. Blommorna är vita och doftar vanilj
|