CITAT (snofsan @ 11-05-2005, 23:46)
När jag fyllde på jord mellan stenarna i min trädgårds-grotta såg jag under den täckande murgrönan något som liknade en begravningsplats. Där låg hundratals tomma skal. När jag tänkte efter insåg jag att jag sällan sett tomma skal innan trots att vi har gott om sniglar, så de söker sig tydligen till en bestämd plats för att dö - eller så är det något djur som har släpat dit dem.
Det kan ju också hända att de trott detta vara en bra övervintringsplats, och så var det inte det. De flesta sniglar som dör, gör det under vintern.
Misslyckade övervintringsplatser finner jag med ibland. Men inte med
hundratals tomsnäckor, så visst kan det vara något djurs "matsal" också.
Göra mat av dem ... NEJ!
Anledningen är AVLIVNINGS-SÄTTET. Fy fan, rent ut sagt.
En snabb och smärtfri och icke plågsam avlivning, så skulle jag börja äta medetsamma

. (fast, det är mycket jobb förstås, för lite mat)
Munkarna tog in vinbergssnäckor och släppte ut, under medeltiden, för att det inte räknades som kött under fastan.
Men också "finare folk" gjorde så runt 1700-talet, så runt herresäten och slott .
Sedan har de spridit sig i omgivningarna.
Inte behöver man hålla dem som husdjur, det skulle vara mycket besvär. Det tar fler år för dem att bli vuxna, och de sköter sig utmärkt själva.
Helen, jag vet fortfarande inte vaddet är du beskriver. Ändå tänker jag spontant på parning, i alla fall...
Men jag vet inte, som sagt. Hoppas någon annan vet.