CITAT (Xelma @ 12-05-2005, 11:23)
Den gulbladiga solfjäderslönnen Acer shirasawanum 'Aureum' står på inköpsetiketten att den bara blir 1 meter hög, blir inte den typ 4 meter?
Buskar håller jag på att planera. Jag vill få in något med vackra mörkgröna blad utefter solsidan på häcken, max 2 meter. Och Trollhassel, deutzia, trädpioner, azaleor, ev benved, perukbuske... mm

Jag blir nte klok på höjden på Aureumen heller, och det verkar som om handeln kallar flera olikbladade lönnar för exakt samma sak. Min köpt som Aureum ser inte ut i bladen som de som kallas Aureum i år...
Här skulle behövas en rejäl E-omgång (www.eplanta.com) bland alla lönnar! Önskar att det fanns en lättare E-variant som bara var kontroll av vilken sort som var vad. Fast det är ju den delen som tar såan tid att utveckla, förstås.
Jag har satt in en del buskar hos mig också; vingad benved, kurilerkörsbär (först att blomma av alla i området), ca 7 olika korneller (förra sommaren blev körsbärskornell en faorit - gul mimosadoftande tidigt!), oxelbär av olika sorter, några berberis för hösfägring, azaleor i sol och vintergrön rhododendron som ska krama träd (som jag misslyckas med), hassel (fast inte trollassel, den vill jag hellre titta på hos andra), tibast, perukbuske (vilken färgkontrast på våren!) och lite till.
det vore ul att fälja ditt projekt i bild!