Jag är väldigt stark anhängare av lokalproducerad (och -processad) mat, ja helst borde vi bli mer självhushållande och odla egen potatis och äpplen etc. Så det är den typen av varor jag försöker stödja. Jag försöker att endast importera sådant som vi har brist på i Sverige. Citrusfrukter, bananer, tomater/gurkor vissa delar av året, etc. Jag är inget helgon, bryter mot många goda intentioner varje dag... Men Sverige har underutnyttjad jordbruksmark, och tar samtidigt i anspråk stora arealer utomlands för vår överkonsumtion, det känns fel. Och det är inte bara direktimport av mat, utan även av djurfoder. Helt vansinnigt att våra djur ska stå inne och äta foder från regnskogsmark när vi har så många oanvända åkrar och ängar.
Mjölk köper jag i stort sett alltid ekologisk. Den smakar dessutom bättre, och har sannolikt nyttigare fettsyror också.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=204155 (blindtest där de två ekologiska mjölkerna vinner)
Enda sättet svenska lantbruket (förutom vissa stora industrijordbruk) kan överleva på sikt tror jag är genom att helt enkelt profilera sig som ett etiskt bättre alternativ. KRAV-odlad potatis från Tjörn är exempelvis ett bra alternativ för mig (Göteborg) istället för besprutad potatis från Skåne, för att inte tala om besprutad potatis från Afrika eller besprutat ris från redan överutnyttjad mark i Asien. Nu har jag iofs genom släktens jordkällare tillgång till potatis nästan hela året, och jag äter en del ris och pasta (europeiskt oftast dock).
Beklämmande förresten att det verkar som att bönder får pengar för mark som ligger i träda. Visst, mark ska inte växa igen...öppet landskap och allt det där. Det är ju resursslöseri i många fall att låta betesmark växa igen exv. Vore jag diktator skulle jag ålägga markägarna att hålla åker- och ängsmark öppen. Den som inte vill göra det, genom odling, betesdjur, eller vad det nu kan vara, kan gott få sälja marken till någon som vill. Om det sedan innebär att marken blir snorbillig, desto bättre, mark och skog är redan överdyrt i Sverige pga alla subventioner och skattelättnader av andra slag.
Bönder måste dessutom bli bättre på att profilera sig. Kaprifolkött är ett utmärkt exempel. Jag tror inte konsumenter i framtiden vill köpa "mjölig potatis", de vill köpa "mjölig potatis (King Edward)". Eftersom King Edward dessutom inte odlas så mycket i Polen, Cypern, Frankrike, så är det även bra för svenska odlare att få kunderna uppmärksamma på att de inte köper enbart "potatis" utan en mer komplex produkt.
Jag vet att många butiker och leverantörer självklart märker ut potatissorten, men det känns som att det under några år varit en trend att "förenkla". "Folk är dumma, de fattar inte att King Edward är mjölig, så det är bättre vi bara skriver egenskaperna, inte sorten".
Se på andra varor. Folk köper inte "kolsyrat vatten med smak av xxx", de köper Coca Cola eller Apotek-Arnes, eller Ramlösa, eller vad det nu kan vara. Folk köper inte "tomatketchup", de köper Heinz, Felix eller Slotts.
Ok, nu låter det som att jag är för en råkommersialisering vad gäller marknadsföringen av jordbruksprodukter, men jag menar inte att reklam på TV är den rätta vägen. Det räcker så bra med att ge mer och tydligare information i butik och på paket.
När det gäller just konventionell King Edward så är väl den visserligen inte optimal ur resurs- eller besprutningssynpunkt vid "industriell" odling.
Men för hemmaodlare är det en bra potatis att ha ett par dussin plantor av. (i kombination med andra sorter)
Dessutom blir jag själv sur när någon affär säljer "Röda äpplen". Va? Skulle aldrig falla mig in att köpa något sånt barbariskt. Vill ju veta sorten också. Som att sälja "ljust öl" på systemet, utan att ange andra egenskaper eller namn.
Ok, lite långt inlägg...men nu har middagsmaten lagat sig själv