|
Diabolique
11-05-2005, 12:23
Denna tråd startas eftersom många är intresserade av vad man kan köpa för att bidra till bättre miljö och arbetsförhållanden hos de som odlar grödorna eller virket eller fiskar, mm. Tidigare har diskussionerna mest handlat om vad man ska bojkotta eller åtmindstone undvika. Ni vill vi veta vad vi ska/får/bör handla.  Att Rättvisemärkt, Krav, Bra miljöval och Svanenmärkning är bra är de flesta överens om. Men tipsa gärna om specifika varor ur dessa grupper! Och ännu hellre kan ni tipsa om andra varor som är bra ur miljö/rättvisesynpunkt, men som inte är märkta! De vet vi ju inget om...
Jag köper alltid KRAV eller EKOLOGISKA bananer eftersom de konventionellt odlade besprutas, jag tror det var 40 gånger innan de exporteras. Jag vill inte ha ner resterna av giftet i min mage och jag tycker det är synd om de som arbetar med detta, de förkortar sina liv!
Jag köper aldrig ägg från burhöns. Frigående ska det vara även om det kostar några kronor extra.
farbror B
11-05-2005, 13:00
Å jag köper mina ägg av tanten i affärn...
Gamla tanter lägger också ägg .....
farbror B
11-05-2005, 13:03
hur gamla är gamla..? över 38??
Den ska jag komma ihåg din rackare!
farbror B
11-05-2005, 13:06
Finns faktiskt folk som inte har råd att vara lojala eller tänka på andra i första hand. Att se om sitt eget hus är en förstahandsprioritering för många i dagens samhälle, och att begära att dom som lever under existensminimum ska bojkotta vissa produkter och affärskjedjor är en aning egoistiskt det också.  Dom som lever under existensminimum tar det som är billigast, oavsett vilka omständigheter som ligger kring varans ursprung, det är inget fel i det tycker jag. Och jag tycker också att dom sämre lottade i samhället ska kunna handla med gott samvete oavsett vad dom än väljer.
farbror B
11-05-2005, 13:12
Jag håller med! Statens alla skattepengar borde gå till at subventionera miljövänliga och rättvisemärkta produkter. Om en kravbanan är hälften så stor och hälften så dyr som en vanlig, så blir det nog mest chiquita..
Samma med bränsle till hus och bilar. I många år nu har vi haft kunskap om miljövänliga alternativ, pellets, ved, solvärme mm, men det är först nu när det går att spara rejält med pengar som människor tar sej i kragen! Nu vill alla ha bergvärme och värmeväxlare inte för att det är miljövänligare, utan för att villaoljan kostar mer än 7000 kr/kbm!
Helt rätt! Subventionera nyttiga och mijövänliga produkter! Jag ser hellre en ökning på priset för choklad, vin etc. som jag inte MÅSTE ha.
farbror B
11-05-2005, 13:20
Japp, lyxkonsumtion kan öka med 5% det gör inte mej något alls. Skulle köpa mitt lördagsgodis även om det var dubbelt så dyrt, så där finns det pengar att hämta.
Helt klart! Det hamstrar vi billigt i Tyskland .... *fniss*
Diabolique
11-05-2005, 13:25
CITAT (Reserv @ 11-05-2005, 14:08) Finns faktiskt folk som inte har råd att vara lojala eller tänka på andra i första hand. Att se om sitt eget hus är en förstahandsprioritering för många i dagens samhälle, och att begära att dom som lever under existensminimum ska bojkotta vissa produkter och affärskjedjor är en aning egoistiskt det också.  Dom som lever under existensminimum tar det som är billigast, oavsett vilka omständigheter som ligger kring varans ursprung, det är inget fel i det tycker jag. Och jag tycker också att dom sämre lottade i samhället ska kunna handla med gott samvete oavsett vad dom än väljer.  Det är precis så jag tycker också! Själv är jag student och köper mycket av Eldorados och Euroshoppers produkter. De är i alla fall billigare (och förhoppningsvis bättre för miljö och arbetsvillkor) än till exempel Nestlés produkter. Någon påpekade detta i en annan tråd, så nu skriver jag det här också: Nestle äger inte Findus sedan år 2000... Nedanstående text är hämtad från Findus.se "1962 köper den schweiziska livsmedelsjätten Nestlé företaget och Findus ingår i koncernen tills investmentbolaget EQT blir ny ägare den 1 februari 2000. Senare samma år köper Findus djupfrystföretaget Frionor." Kan man köpa Findus med renare samvete nu?
Sulawesii
11-05-2005, 14:01
Köper Lina rengöringsgrejor när jag kan hitta dem, för de är inte testade på djur.
KRAV- grejor. Rättvisemärkt ofta, inte alltid. Bodyshop och AnneMarie Börlind till hyn. Testar ej på djur.
Jag faller mellan ramarna ibland; köper röda priser och billiga märken (händer iofs väldigt sällan, för jag tycker att man får mindre och äckligare för pengarna). Men har handlat så som jag gör nu, även de gånger jag levt under existensminimum. Kanske är lättare för mig som vegetarian, det är billigare att leva så, om man inte äter en massa halvfabrikat.
Jag tycker att det är bra om man nån gång ibland handlar med samvetet, det behöver inte vara jämt, eller ens ofta. Bara att man GÖR det.
Ibland handlar jag bara på autopilot, och då kan det bli vad som helst. Förutom just KRAV-mjölk och KRAV-ägg, det sitter så i ryggmärgen att jag inte behöver tänka efter. Men finns det ingen sån mjölk, så tar jag det som finns. Jag springer inte till en annan affär. Inte nu för tiden.
farbror B
11-05-2005, 14:03
Ekebymjölk! är den bättre? den köper oftast jag i alla fall
CITAT (farbror B @ 11-05-2005, 15:03) Ekebymjölk! är den bättre? den köper oftast jag i alla fall Vem var det som sa att mjölk är till för spädbarn och grisar? Själv dricker jag aldrig mjölk men däremot äter jag mycket yoghurt, ost, smör etc. På kontinenten, som det så vackert heter, dricker man sällan mjölk i vuxen ålder. Där är det vin som gäller men själv håller jag mig till mineralvatten till vardags!
farbror B
11-05-2005, 15:22
trodde j du drack Skåne
Sulawesii
11-05-2005, 16:10
Sonen dricker hur mycket O´boy som helst. Så nog går det åt mjölk alltid! Själv gillar jag vatten, kaffe och rött vin. I nämnd ordning. Testade KRAVvinet de har på "mitt" Systembolag för ett tag sedan, men, det var ingen hit.
netaave
11-05-2005, 16:22
Jag försöker handla så svenskt och närproducerat som möjligt. Varför ska jag köpa min köttfärs på stormarknaden när jag kan få den nymald i en gårdsbutik i närheten. Likaså grönsaker och rotfrukter, under säsong kan jag köpa det jag inte har själv hos en trädgårdsmästare i närheten. Gäller det andra saker köper jag det som är billigast, jag kan t.o.m. handla på Lidl om det kniper, t.ex. köper jag mineralvatten där för det går ändå inte att få närproducerat och då väljer jag det billigaste i stället. Vet att dom inte har den bästa personalpolitiken, men dom som jobbar där är ändå vuxna och har tagit sig dit av fri vilja.
Sulawesii
11-05-2005, 16:27
Ja, ofta kan man nog stirra sig blind på KRAVmärket, och inte tänka på varifrån grejorna kommer.
Diabolique
11-05-2005, 16:28
CITAT (netaave @ 11-05-2005, 17:22) Gäller det andra saker köper jag det som är billigast, jag kan t.o.m. handla på Lidl om det kniper, t.ex. köper jag mineralvatten där för det går ändå inte att få närproducerat och då väljer jag det billigaste i stället. Vet att dom inte har den bästa personalpolitiken, men dom som jobbar där är ändå vuxna och har tagit sig dit av fri vilja. Jag håller med dig! Jag handlar också på Lidl ibland, även om jag inte heller gillar deras personalpolitik. Inte för att det är billigast, utan för att det är närmast, och vi har ingen bil. Lidl konkurerade ut vårat lilla ICA som låg precis runt hörnet.  Men deras mineralvatten är både billigt och gott.
kristerh
11-05-2005, 17:27
CITAT (farbror B @ 11-05-2005, 14:12) Nu vill alla ha bergvärme och värmeväxlare inte för att det är miljövänligare, utan för att villaoljan kostar mer än 7000 kr/kbm![/color][/font][/b] Ja men då höjs ju taxeringsvärdet krister
CITAT (netaave @ 11-05-2005, 17:22) ... Varför ska jag köpa min köttfärs på stormarknaden när jag kan få den nymald i en gårdsbutik i närheten. ... På "vårt" Coop Forum (Bäckebol, Göteborg) säljer man s.k. Kaprifol-nötkött. Det är djur som är uppvuxna i Bohuslän och Dalsland samt slaktas (om jag inte minns helt fel) i Skara. De föds också upp enligt KRAV-bestämmelserna. Köttfärs kostade idag t.ex. 64 kr/kg men kan även säljas till extrapris för 49 kr/kg vilket bör vara överkomligt för alla. Ett råd är att inte stirra sig blind på kilo-/literpriser utan försöka räkna ut vad det blir per portion. KRAVmärkt rapsolja t.ex. blir inte alls speciellt mycket dyrare om man tänker på detta sätt. Sedan kanske man kan minska storleken på "biffen" något så kan man köpa Kaprifol-kött eller motsvarande och ändå inte betala mer i kronor och ören än man gör för en bit kött från Brasilien. /Mimmi
Anki på Öland
11-05-2005, 20:04
Jag har alltid förundrat mig över ekologiskt odlade produkter som sen växer bredvid en motorväg. Undrar om jag inte heller tar lite "bonnaskit! än allt det som våra bilar sprutar ut. Anki
netaave
11-05-2005, 21:33
CITAT (Anki på Öland @ 11-05-2005, 21:04) Jag har alltid förundrat mig över ekologiskt odlade produkter som sen växer bredvid en motorväg. Undrar om jag inte heller tar lite "bonnaskit! än allt det som våra bilar sprutar ut. Anki Tummen upp!
*Felix matte*
11-05-2005, 22:07
CITAT (Anki på Öland @ 11-05-2005, 21:04) Jag har alltid förundrat mig över ekologiskt odlade produkter som sen växer bredvid en motorväg. Undrar om jag inte heller tar lite "bonnaskit! än allt det som våra bilar sprutar ut. Anki Här växer din frukost!... Såna skyltar har jag sett vid E-vägar och därför har jag helt tappat tron på sk. kravodlat. Finns väl ingen nu levande som kan stoppa nedfall från "skyn" och få giftfria grödor. Håller med dig Anki... "bonnaskit" är säkert hundra ggr miljövänligare än många.....
CITAT (netaave @ 11-05-2005, 22:33) CITAT (Anki på Öland @ 11-05-2005, 21:04) Jag har alltid förundrat mig över ekologiskt odlade produkter som sen växer bredvid en motorväg. Undrar om jag inte heller tar lite "bonnaskit! än allt det som våra bilar sprutar ut. Anki Tummen upp!  Du har fullkomligt rätt Anki. Jag handlar i närmaste butiken,ICA eller Konsum finns inte fler där jag bor.Vad det gäller kött köper jag svensk,men kravodlade bananer köper jag inte.
CITAT (farbror B @ 11-05-2005, 16:22) trodde j du drack Skåne  Usch, nej! Ingen starksprit här inte.....
farbror B
12-05-2005, 08:37
Svagdricka då?
CITAT (farbror B @ 12-05-2005, 09:37) Svagdricka då? När jag var liten drack jag det utblandat med mjölk och då kallades det för blannadricka.
farbror B
12-05-2005, 08:39
Magnolia
12-05-2005, 09:53
Jag har aldrig förstått varför staten och EU subventionerar jordbruk som inte bedrivs på ett miljövänligt sätt.
Om alla EUs jordbrukspengar gick till KRAV-odling så är jag gärna med och betalar, men varför ska skattepengar gå till växtgifter osv? Jag menar inte att vi inte ska ha och stödja jordbruk i EU och Sverige, men varför passar vi då inte på och betalar så att det kan bli miljövänligt?
Jag är väldigt stark anhängare av lokalproducerad (och -processad) mat, ja helst borde vi bli mer självhushållande och odla egen potatis och äpplen etc. Så det är den typen av varor jag försöker stödja. Jag försöker att endast importera sådant som vi har brist på i Sverige. Citrusfrukter, bananer, tomater/gurkor vissa delar av året, etc. Jag är inget helgon, bryter mot många goda intentioner varje dag... Men Sverige har underutnyttjad jordbruksmark, och tar samtidigt i anspråk stora arealer utomlands för vår överkonsumtion, det känns fel. Och det är inte bara direktimport av mat, utan även av djurfoder. Helt vansinnigt att våra djur ska stå inne och äta foder från regnskogsmark när vi har så många oanvända åkrar och ängar. Mjölk köper jag i stort sett alltid ekologisk. Den smakar dessutom bättre, och har sannolikt nyttigare fettsyror också. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=204155 (blindtest där de två ekologiska mjölkerna vinner) Enda sättet svenska lantbruket (förutom vissa stora industrijordbruk) kan överleva på sikt tror jag är genom att helt enkelt profilera sig som ett etiskt bättre alternativ. KRAV-odlad potatis från Tjörn är exempelvis ett bra alternativ för mig (Göteborg) istället för besprutad potatis från Skåne, för att inte tala om besprutad potatis från Afrika eller besprutat ris från redan överutnyttjad mark i Asien. Nu har jag iofs genom släktens jordkällare tillgång till potatis nästan hela året, och jag äter en del ris och pasta (europeiskt oftast dock). Beklämmande förresten att det verkar som att bönder får pengar för mark som ligger i träda. Visst, mark ska inte växa igen...öppet landskap och allt det där. Det är ju resursslöseri i många fall att låta betesmark växa igen exv. Vore jag diktator skulle jag ålägga markägarna att hålla åker- och ängsmark öppen. Den som inte vill göra det, genom odling, betesdjur, eller vad det nu kan vara, kan gott få sälja marken till någon som vill. Om det sedan innebär att marken blir snorbillig, desto bättre, mark och skog är redan överdyrt i Sverige pga alla subventioner och skattelättnader av andra slag. Bönder måste dessutom bli bättre på att profilera sig. Kaprifolkött är ett utmärkt exempel. Jag tror inte konsumenter i framtiden vill köpa "mjölig potatis", de vill köpa "mjölig potatis (King Edward)". Eftersom King Edward dessutom inte odlas så mycket i Polen, Cypern, Frankrike, så är det även bra för svenska odlare att få kunderna uppmärksamma på att de inte köper enbart "potatis" utan en mer komplex produkt. Jag vet att många butiker och leverantörer självklart märker ut potatissorten, men det känns som att det under några år varit en trend att "förenkla". "Folk är dumma, de fattar inte att King Edward är mjölig, så det är bättre vi bara skriver egenskaperna, inte sorten". Se på andra varor. Folk köper inte "kolsyrat vatten med smak av xxx", de köper Coca Cola eller Apotek-Arnes, eller Ramlösa, eller vad det nu kan vara. Folk köper inte "tomatketchup", de köper Heinz, Felix eller Slotts. Ok, nu låter det som att jag är för en råkommersialisering vad gäller marknadsföringen av jordbruksprodukter, men jag menar inte att reklam på TV är den rätta vägen. Det räcker så bra med att ge mer och tydligare information i butik och på paket. När det gäller just konventionell King Edward så är väl den visserligen inte optimal ur resurs- eller besprutningssynpunkt vid "industriell" odling. Men för hemmaodlare är det en bra potatis att ha ett par dussin plantor av. (i kombination med andra sorter) Dessutom blir jag själv sur när någon affär säljer "Röda äpplen". Va? Skulle aldrig falla mig in att köpa något sånt barbariskt. Vill ju veta sorten också. Som att sälja "ljust öl" på systemet, utan att ange andra egenskaper eller namn. Ok, lite långt inlägg...men nu har middagsmaten lagat sig själv
Biggan_
12-05-2005, 11:37
Med så mycket mygel som det finns i vårt samhälle idag så litar inte jag på att det är kravodlat eller ekologiskt hur många märken det än sitter på förpackningen! Det går ju inte att kontrollera varje förpackning! Det ekologiska är oftast dyrare och då blir det en extra slant (svart). Ekologiska odlingar är väl inte ekologiska uppåt en väg? Ändå får man betala mer för varorna ifrån denna odling. Kravbananerna köper jag för att dom är godast
Det är möjligt att kontrollen på det KRAV-märkta inte är 100% framgångsrik.Men kontrollen är åtminstone hårdare än på omodernt odlade grödor, där vi speciellt för importerad mat har i det närmaste ingen aning alls om förhållanden vad gäller odling och arbetare.
Köper man KRAV- eller Rättvisemärkt får man en produkt som sannolikt är producerad på ett sätt som (jag inbillar mig) är bättre. Köper man billigaste möjliga så är det istället den som betalat ut lägst löner, och exploaterat naturen mest som man gynnar i första hand. De flesta konventionella bönder förlorar på denna rovdrift på människor och natur, det förhindrar en förbättring av det konventionella lantbruket så mycket som man kunde önska. Lösningen blir alltså att dela upp lantbruket i ekologiskt kontrollerad (Krav, Max Havelaar, och allt vad di heter) och övrig (i praktiken) icke-kontrollerad odling.
Jag vill också säga att det FINNS konventionella bönder som odlar jättebra, tänker på djuren, etc, men på marknaden säljs deras produkter i samma "binge" som alla andra konventionella odlares. Det är därför jag menar dessa "goda" bönder, om än icke KRAV-märkta, måste profilera sig. Det finns exempel på sådan profilering, "Svenskt Sigill" exempelvis. Jag är inte så insatt i vad den märkningen innebär, men det innebär väl att de åtminstone säger sig följa lagar och regler, och att detta kontrolleras noggrannare än för en del andra bönder.
Sulawesii
12-05-2005, 14:27
CITAT (Anki på Öland @ 11-05-2005, 21:04) Jag har alltid förundrat mig över ekologiskt odlade produkter som sen växer bredvid en motorväg. Undrar om jag inte heller tar lite "bonnaskit! än allt det som våra bilar sprutar ut. Anki Och de icke ekologiska odlingar som ligger vid vägar, har både bilskiten och alla gifter som de traditionella bönderna använder i sitt jordbruk. Visst, jag tycker inte heller att ekologiska odlingar bör ligga vid vägar, men, jag tycker att det är ett dåligt argument till att inte köpa KRAV. För hur mycket att de KRAVmärkta produkterna har odlats vid en väg??
CITAT (Sulawesii @ 12-05-2005, 15:27) CITAT (Anki på Öland @ 11-05-2005, 21:04) Jag har alltid förundrat mig över ekologiskt odlade produkter som sen växer bredvid en motorväg. Undrar om jag inte heller tar lite "bonnaskit! än allt det som våra bilar sprutar ut. Anki Och de icke ekologiska odlingar som ligger vid vägar, har både bilskiten och alla gifter som de traditionella bönderna använder i sitt jordbruk. Visst, jag tycker inte heller att ekologiska odlingar bör ligga vid vägar, men, jag tycker att det är ett dåligt argument till att inte köpa KRAV. För hur mycket att de KRAVmärkta produkterna har odlats vid en väg?? Jaa du, det har varken du eller jag nån aaaaaaning om. Men ett större argument att inte köpa krav är ekonomin, man tar det som är billigast men smakar bra ändå. Och det gör jag med ett helrent och gott samvete.
Hannele
12-05-2005, 16:07
Om jag inte har pengar, köper jag det billigaste, helst något "okänt" märke, som inte slöser pengar på TV-reklam!
CITAT (Hannele @ 12-05-2005, 17:07) Om jag inte har pengar, köper jag det billigaste, helst något "okänt" märke, som inte slöser pengar på TV-reklam! samma här har jag dåligt med pengar köper jag det som är billigast...både på willys och lidl
Diabolique
12-05-2005, 17:45
CITAT (pejori @ 12-05-2005, 18:41) CITAT (Hannele @ 12-05-2005, 17:07) Om jag inte har pengar, köper jag det billigaste, helst något "okänt" märke, som inte slöser pengar på TV-reklam! samma här har jag dåligt med pengar köper jag det som är billigast...både på willys och lidl  Samma här, men just mjölk försöker jag undvika från Lidl, och jag handlar bara där i nödfall... Men nu måste jag bara säga att det verkar ju mycket lättare att bojkotta de stora "bovarna" än att leta med ljus och lykta efter de bra produkterna. Det är jättebra om man köper dem också, men de är dyrare, färre och svårare att hitta...
Anki på Öland
12-05-2005, 22:29
CITAT (Diabolique @ 12-05-2005, 18:45) Samma här, men just mjölk försöker jag undvika från Lidl, och jag handlar bara där i nödfall... Nu har jag ingen Lidl eller liknande affär i närheten, men om jag förstått saken rätt så är det tysk mjölk Lidl säljer. Om den nu smakar likadant som svensk mjölk, så det inte är för smakens skull man väljer bort den, är det då inte i princip samma sak som om jag köper en Volkwagn istället för en Saab eller Volvo??? Anki
En skillnad är att Sverige behöver fler djur som går omkring i vår natur, åtminstone om man inte har veganska åsikter, medan tyskland redan är överpopulerat vad gäller kreatur  Samt att det blir onödiga transporter. (dock har mejerinäringen i Sverige också onödigt långa transporter numera, Diesel är för billigt helt enkelt, eller lastbilstransporter åtminstone:) ) Underligt förresten att vi är så intresserade av svensk mjölk, men inte av svenskt kött. Det upptäcks exempelvis flera nya galnakosjuke-fall varje vecka i EU, men, det skriver media mycket lite om. CITAT Kontrollerna av nötkreatur trappades upp för fyra år sedan, då nya testmetoder plötsligt avslöjade att Galna Kosjukan var betydligt mera utbredd än man dittills trott. Sedan dess provtas och kontrolleras alla djur innan de förs till slakt, enligt ett gemensamt fastställt program som gäller i hela EU.
Den senast tillgängliga statistiken visar att år 2003 registrerades fortfarande 614 nya brittiska fall. I resten av unionen varierade antalet fall från 185 i Irland till 0 i Sverige, Finland, Österrike, Grekland och Luxemburg.
Sammanlagt avslöjades 1.364 fall av Galna Kosjukan inom EU det året. Den siffran väntas dock stiga när resultaten från de tio nya medlemsländerna kommer in.http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=1
Bettson
13-05-2005, 07:51
CITAT (Pirum @ 12-05-2005, 13:54) Det är möjligt att kontrollen på det KRAV-märkta inte är 100% framgångsrik.Men kontrollen är åtminstone hårdare än på omodernt odlade grödor, där vi speciellt för importerad mat har i det närmaste ingen aning alls om förhållanden vad gäller odling och arbetare.
Köper man KRAV- eller Rättvisemärkt får man en produkt som sannolikt är producerad på ett sätt som (jag inbillar mig) är bättre. Köper man billigaste möjliga så är det istället den som betalat ut lägst löner, och exploaterat naturen mest som man gynnar i första hand. De flesta konventionella bönder förlorar på denna rovdrift på människor och natur, det förhindrar en förbättring av det konventionella lantbruket så mycket som man kunde önska. Lösningen blir alltså att dela upp lantbruket i ekologiskt kontrollerad (Krav, Max Havelaar, och allt vad di heter) och övrig (i praktiken) icke-kontrollerad odling.
Jag vill också säga att det FINNS konventionella bönder som odlar jättebra, tänker på djuren, etc, men på marknaden säljs deras produkter i samma "binge" som alla andra konventionella odlares. Det är därför jag menar dessa "goda" bönder, om än icke KRAV-märkta, måste profilera sig. Det finns exempel på sådan profilering, "Svenskt Sigill" exempelvis. Jag är inte så insatt i vad den märkningen innebär, men det innebär väl att de åtminstone säger sig följa lagar och regler, och att detta kontrolleras noggrannare än för en del andra bönder. Du glömmer nog en sak. Bönder lever på sitt arbete precis som vilken företagare som helst. Sigill tex är inte lönsamt. Följa lagar och regler måste bönder göra utan att vara med i Sigill. Sigill går kut på att du skall vara lite nogrannare men det betalar sig inte kommer de flesta på som varit med om det ett tag. Likaså är det så att även KRAV-odlarbönder lever på vad de producerar. I dag har du högre pris på KRAV för att tillgången understiger efterfrågan. Skulle alla gå över till KRAV så är det inte så utan den merbetalning KRavbonden behöver för att ta en lägre skörd uteblir. Varför det? Jo för att flertalet konsumenter hellre tar billiga produkter producerade i utlandet som är producerade på ett miljömässigt mycket aggresivare sätt än den konventionella odlingen i Sverige. Sedan att fastighetspriserna skulle vara höga pga häga bidrag och skattelättnader är ju inte riktigt sant. Priserna är höga för att det finns folk utan lantbruksanknytning som betalar överpriser för fastigheter av andra skäl. Bidragen är starkt kopplade till motprestationer och de nya bidragen för lantbruken linar alltmera slavkonstrakt.
netaave
13-05-2005, 09:26
CITAT (Anki på Öland @ 12-05-2005, 23:29) CITAT (Diabolique @ 12-05-2005, 18:45) Samma här, men just mjölk försöker jag undvika från Lidl, och jag handlar bara där i nödfall... Nu har jag ingen Lidl eller liknande affär i närheten, men om jag förstått saken rätt så är det tysk mjölk Lidl säljer. Om den nu smakar likadant som svensk mjölk, så det inte är för smakens skull man väljer bort den, är det då inte i princip samma sak som om jag köper en Volkwagn istället för en Saab eller Volvo??? Anki Det är finsk mjölk som exporteras till och förpackas i Tyskland, som därefter exporterar den vidare till bland annat Sverige.
CITAT (Diabolique @ 12-05-2005, 18:45) Men nu måste jag bara säga att det verkar ju mycket lättare att bojkotta de stora "bovarna" än att leta med ljus och lykta efter de bra produkterna. Det är jättebra om man köper dem också, men de är dyrare, färre och svårare att hitta... Hur vet man vilka som är de "stora bovarna" då?  Och var drar man gränsen mellan stor och liten bov? Jag visste inte att Nestlé var en stor bov förrän du skrev det här. (Har gjort en del mer research nu och har slutat köpa After Eight och Kitkat.  ) Personligen tycker inte jag om när mat transporteras onödigt långt och när produkter förpackas flera gånger om i mer eller mindre miljöfarliga embalage. Jag gillar inte heller företag som utnyttjar barnarbete eller har dålig personalpolitik, eller de som lurar konsumenterna genom sin marknadsföring. Men hur får man veta det? Alltså sällar jag mig också till de som gärna vill ha tips på bra produkter, men också vill veta vilka som är riktiga skurkar.
Diabolique
13-05-2005, 11:08
CITAT (carol @ 13-05-2005, 11:56) CITAT (Diabolique @ 12-05-2005, 18:45) Men nu måste jag bara säga att det verkar ju mycket lättare att bojkotta de stora "bovarna" än att leta med ljus och lykta efter de bra produkterna. Det är jättebra om man köper dem också, men de är dyrare, färre och svårare att hitta... Hur vet man vilka som är de "stora bovarna" då?  Och var drar man gränsen mellan stor och liten bov? Jag visste inte att Nestlé var en stor bov förrän du skrev det här. (Har gjort en del mer research nu och har slutat köpa After Eight och Kitkat.  ) Personligen tycker inte jag om när mat transporteras onödigt långt och när produkter förpackas flera gånger om i mer eller mindre miljöfarliga embalage. Jag gillar inte heller företag som utnyttjar barnarbete eller har dålig personalpolitik, eller de som lurar konsumenterna genom sin marknadsföring. Men hur får man veta det? Alltså sällar jag mig också till de som gärna vill ha tips på bra produkter, men också vill veta vilka som är riktiga skurkar. Nestlé är världens största livsmedelsföretag... De är onekligen en "stor bov", som blir större ju mer vi handlar av dem. Man kan tycka att de borde ha råd att sköta sig bättre. Självklart är det bra att veta vilka som inte är bovar!
När vi är inne på ämnet hoppas jag på hjälp  . Vet inte vilka ägg jag ska köpa längre.... Alltid köpt sprättägg men har nu hört att hönorna går alldeles för många på liten yta - vad händer?? Hönorna hackar ihjäl varann. Är detta ett större lidande än att sitta i bur?? HJÄLP!
Diabolique
13-05-2005, 18:14
CITAT (ejjan @ 13-05-2005, 18:33) När vi är inne på ämnet hoppas jag på hjälp  . Vet inte vilka ägg jag ska köpa längre.... Alltid köpt sprättägg men har nu hört att hönorna går alldeles för många på liten yta - vad händer?? Hönorna hackar ihjäl varann. Är detta ett större lidande än att sitta i bur?? HJÄLP! Nej, jag skulle nog vilja påstå att det är mycket bättre än att sitta i en pytteliten bur. Dels har de större yta att röra sig på och dessutom har de större chanser att springa ifrån de som eventuellt försöker hacka på dem... Det finns gradet i helvetet. De omärkta äggkartongerna är de värsta. Nästan garanterat från burhöns... Kravmärkta är absolut bäst!
CITAT (Diabolique @ 13-05-2005, 19:14) CITAT (ejjan @ 13-05-2005, 18:33) När vi är inne på ämnet hoppas jag på hjälp :) . Vet inte vilka ägg jag ska köpa längre.... Alltid köpt sprättägg men har nu hört att hönorna går alldeles för många på liten yta - vad händer?? Hönorna hackar ihjäl varann. Är detta ett större lidande än att sitta i bur?? HJÄLP! Nej, jag skulle nog vilja påstå att det är mycket bättre än att sitta i en pytteliten bur. Dels har de större yta att röra sig på och dessutom har de större chanser att springa ifrån de som eventuellt försöker hacka på dem... Det finns gradet i helvetet. De omärkta äggkartongerna är de värsta. Nästan garanterat från burhöns... Kravmärkta är absolut bäst! Har du över huvud taget sett frigående höns?  Om dom små trånga burarna ska vara så hemska så lär dom sig i alla fall att leva med varann där inne. Dom frigående hönsen har inte så mycket mera plats per höna att leva på dom heller, och att det ska finnas plats för hackhönsen att kunna gömma sig på??  glöm det, inte en chans. Dom hackas ihjäl, sånt är livet, det är lika trångt och jä**igt där som i småburarna. Enda skillnaden är då möjligtvis att frigående höns kan få andas relativt frisk luft nån gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|