CITAT (Jyppan @ 12-05-2005, 14:23)
Tack för svar! Kattägare har ju enligt lagen om tillsyn över hundar och katter strikt ansvar för sina djur - så det är klart att man har rätt att bli arg om katterna förstör egendom utanför sina egna revir. Det är en helt annan sak med Bambi, tycker jag. Hundar har jag aldrig haft besök av, så dem kan jag ju inte skylla på. Jag tror tyvärr inte att det finns något som hindrar mars- eller andra katter från att i upphetsade tillstånd slåss i min lilla trädgård, så jag får väl bara hoppas att blommorna kommer tillbaka.
Jyppan
Det finns en prejudicerande dom från länsrättern som säger att: Kattägare äger inte ansvar för skada eller besvär som katten ställer till med när den vistas utomhus. Det har konstaterats i flera instanser att "katter får bajsa i grannens rabatt" också.
Jag tror att löjtnantshjärtat kommer tillbaka och blommar i år om än lite senare än vanligt. Jag brukar klippa tillbaka mitt efter blomning och då kommer det ett flor till senare på säsongen. Låt den blast som eventuellt finns kvar på tulpanerna vara kvar och vissna på egen hand så kommer de säkert tillbaka nästa år.
Det måste vara höjden av otur du haft! Jag har katter och bor i ett kattätt område men flera okastrerade hankatter och ingen av dem har förstört några rabatter... Tråkigt när det händer, men som sagt växterna tar sig nog.
Mvh
Fenja