Det jag egentligen tyckte var intressant var just att man blir arg på katten. Den man borde bli arg på är väl kattägaren? Katter kan väl knappast förväntas förstå att de förstör, jag tror inte rabatter och tomtgränser ingår i deras världsuppfattning... Däremot kan jag mycket väl förstå att man blir irriterad när katter som man inte själv äger förstör ens rabatter...
Det är lurigt det där. Katter kan ju inte riktigt jämföras med hundar för de är så olika, har helt olika temperament och sätt att vara, för att inte nämna att hundar många gånger är större och rent fysiskt farliga. Det går ex.vis inte att rasta en katt som man gör en hund. Man kan gå ut med en katt i koppel men det ger inte den fysiska stimulans som det kan ge en hund, dels därför att du inte kan släppa lös katten, den kommer inte när man visslar, och dels därför att katter inte går dit du vill, utan antingen sätter den sig i en buske hur länge som helst eller också blir den halvstrypt av kopplet när den försöker jaga någonting. Det ultimata vore väl att antingen bo långt ut på landet utan grannar eller att ha en så pass stor trädgård att man kan bygga en stooooor inhägnad åt katterna...
Hoppas det löser sig med dina växter.

Jag vet hur det känns, har både barn och katter (inte bara mina egna) som rör runt i mina rabatter...
Om du bor i närheten av Alingsås har jag en löjtnantshjärta du kan få, förresten. Den är inte jättestor men jag hade ändå tänkt gräva upp den och skänka till bättre behövande.