Jag själv är bra mycket mer förbannad på rådjur, älgar och harpaltar än på katter. Men vad ska man göra, djuren gör ju som de gör. Så man får väl skydda träden bättre med nät osv. Men arg blir man ju, träd är ju känslomässiga investeringar som man kan lägga decennier i.
Katter kanske gräver lite i rabatterna hemmavid ibland, men de förstör åtminstone inte trän

Så katter bryr jag mig inte om så mycket, och att de lerar ner motorhuven på bilen, tja, min bil är jag inte så rädd om. Men det är ju trist för dem med vackrare bilar när de får tvätta av bilen varje dag pga kattspår.
Jag tycker för övrigt inte att katter får mer skäll än andra djur. Hundägare får ju alltid skäll eller kritik för att de låter hundar gå lösa, tar med sig hundar på tillställningar där det är trångt (marknader, hur fan tänker folk?), etc.
Jag vet ingenting om lagen, men hur långt får man gå för att "skydda" exempelvis barnens sandlåda från katter? Jag menar inte att man ska skjuta kisse på fläcken, men får man spruta vatten på dem exempelvis?
Tillägg : jag ska tabascospruta träden nästa höst tror jag, så inte odjuren kommer och äter upp alla ympar etc. Har hört det ska hjälpa iaf, speciellt om man häller i extra cayennepeppar.