Öhh i mitt fallär brätte inte pluggbrätte utan en stooor fyrkantig plastlåda med lite springor i botten. De har övervintrat i ett par år nu i brätte (skäms lite) - jag tänkte sätta ut dem i rabatten i år då jag inte har plats med mera sparrisland just nu ( ähum men man kan ju tänka om?!?) då sparris är utsökt vackert ibland rosorna. Så - efetr de hade grott och överväldigat mig med sytrådsliknande skott och trängts i krukorna så satte jag dem i brätt ( och så gav jag bort flera buntar med), där de nu sitter med cirka 15 cm mellanrum. Rena plågeriet! Jag måste se över dem nu i år absolut!
Om sparrisbäddplanering och sparrisbäddanläggning har det skrivits massor i alla bäcker men jag har gjort som så -> två små rader i ett 1,2 meter brett och 1,4 meter långt tror jag det var. Centrumavstånd 40 cm, detta räknat ifrån centrum på plantan då. Jupp VÄLDANS tätt -> men jag gjorde min 'research' ordentligt. Det här med som rek i svenska bäcker är alltså för kommersiell odling för hobbyodling går det bra i England bl a med 40 cm - läste det i flera av mina grönsaksodlargurubiblar och så har jag sett det med egna ögon hemma hos Åke T, sparris KAN stå tätt bara de har en djupgrävd mullig härlig bädd med sand och skit och lite grus ( vi körde sand 0-8 a la Nils Åkerstedt så struntade i gruset) i med kopiösa mängder hönsskit också samt benmjöl och en säck Havsmineraler som jag ahde sparat ( nej Hasselfors slutade tyvärr med den - otroligt hemskt men sant). Och egen kompost - flera bunglor!
Alt detta kånkades upp på berget ca 15 hinkar sand och kanske 100 liter egen kompost samt några säckar påskoskit och lit ehäst, blandades a la djupgrävning ( och jag kan säga att blanda detta i en 1,2 X 1,4 meters bädd var skitjobbigt - bättre hälften kom å frågade var det avr för grymtande ljud han hörde!).
Sedan planterade vi de små liven, nu var det holländska hybrider vi hade köpt men de hade kommit igång. Vi kupade upp 'åsar' men det behöver man egentligen inte i hemmaodling. Satte dem med skallen ca 10 cm under jordnivå. Försiktigt - inte skada skotten. Iofs hade vi inget kulinariskt intresse i just de skotten men ju mindre chock vid plantering tänkte vi då......
Så - otroligt mycket jobb för 10 sparrisplantor ( om man är familjs så är 15 styckna mera lagomt kanske 20 st men vi är två och tror att 10 plantor är helt ok för oss), men sedan är det ogräsrensning, vattning och på våren sedan påläggning av Algomin/hönsgödsel samt lit ekompost ( jag lade min nu i April och kommer å ge en giva i Juni igen) och så har jag kört med gräsklippstäckning resten av sommaren :-))))
Djupgrävning och upphöjning m a o. Och 'godis' :-))
|