CITAT (Pirum @ 12-05-2005, 13:54)
Det är möjligt att kontrollen på det KRAV-märkta inte är 100% framgångsrik.Men kontrollen är åtminstone hårdare än på omodernt odlade grödor, där vi speciellt för importerad mat har i det närmaste ingen aning alls om förhållanden vad gäller odling och arbetare.
Köper man KRAV- eller Rättvisemärkt får man en produkt som sannolikt är producerad på ett sätt som (jag inbillar mig) är bättre. Köper man billigaste möjliga så är det istället den som betalat ut lägst löner, och exploaterat naturen mest som man gynnar i första hand. De flesta konventionella bönder förlorar på denna rovdrift på människor och natur, det förhindrar en förbättring av det konventionella lantbruket så mycket som man kunde önska. Lösningen blir alltså att dela upp lantbruket i ekologiskt kontrollerad (Krav, Max Havelaar, och allt vad di heter) och övrig (i praktiken) icke-kontrollerad odling.
Jag vill också säga att det FINNS konventionella bönder som odlar jättebra, tänker på djuren, etc, men på marknaden säljs deras produkter i samma "binge" som alla andra konventionella odlares. Det är därför jag menar dessa "goda" bönder, om än icke KRAV-märkta, måste profilera sig. Det finns exempel på sådan profilering, "Svenskt Sigill" exempelvis. Jag är inte så insatt i vad den märkningen innebär, men det innebär väl att de åtminstone säger sig följa lagar och regler, och att detta kontrolleras noggrannare än för en del andra bönder.
Du glömmer nog en sak.
Bönder lever på sitt arbete precis som vilken företagare som helst.
Sigill tex är inte lönsamt. Följa lagar och regler måste bönder göra utan att vara med i Sigill. Sigill går kut på att du skall vara lite nogrannare men det betalar sig inte kommer de flesta på som varit med om det ett tag.
Likaså är det så att även KRAV-odlarbönder lever på vad de producerar.
I dag har du högre pris på KRAV för att tillgången understiger efterfrågan.
Skulle alla gå över till KRAV så är det inte så utan den merbetalning KRavbonden behöver för att ta en lägre skörd uteblir. Varför det? Jo för att flertalet konsumenter hellre tar billiga produkter producerade i utlandet som är producerade på ett miljömässigt mycket aggresivare sätt än den konventionella odlingen i Sverige.
Sedan att fastighetspriserna skulle vara höga pga häga bidrag och skattelättnader är ju inte riktigt sant.
Priserna är höga för att det finns folk utan lantbruksanknytning som betalar överpriser för fastigheter av andra skäl.
Bidragen är starkt kopplade till motprestationer och de nya bidragen för lantbruken linar alltmera slavkonstrakt.