Hmmm, man talar ibland om Limoges och Limousin ek:
Vid cognaclagring används uteslutande ekfat framställda ur ek från skogarna omkring Limoges ca 10 mil öster om centrala Cognac. Både färska och begagnade ekfat används i lagringen. Ett typiskt förfarande är att först lagra spriten i färska ekfat och sedan tappa över den till begagnade, urlakade ekfat. Vid omtappningarna passar även producenten på att blanda olika destillat och årgångar för att få en så välsmakande och balanserad cognac som möjligt.
Armagnac lagras i fat framställda ur den lokala svarta eken som växer i trakten. Rent biologiskt är ekarterna de samma som de som växer i trakten kring Limoges men ekarna i Armagnac har växt under andra förhållanden och har då andra egenskaper., bl a är armagnaceken lite mörkare till färgen och ger därför armagnac en lite mörkare färg.
En av de populäraste ställena att hämta europeisk ek till ekfat är från skogarna i centrala Frankrike, speciellt är det skogarna i Limousin som producerar de mest eftertraktade europeiska ekarna. Eken som växer där producerar ett väldigt smakrikt och kraftigt trä vars fat avger rikligt med tanniner till vätskan det förvarar. Limousinek är lämplig till cognac och viner som behöver tanniner för att utvecklas. Många producenter anser dock att limousineken är alldeles för kraftig och söker därför andra alternativ. Europeisk ek som växer i Slovenien och Kroatien har också visat sig vara mycket lämplig till vin- och spritlagring.
När jag gjort porsbrännvin har jag använt kottarna... men jag vet hur man ska göra.
Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|