Full version: Pors?
Christoffer
I vin och essensbutiken köpte jag Fatspån för att göra Porssnaps.

Varudeklarationen säger: Fatspån av limogenesek.

Är limogenesek bara ett annat namn för Pors?
Fenja
Hmmm, man talar ibland om Limoges och Limousin ek:

Vid cognaclagring används uteslutande ekfat framställda ur ek från skogarna omkring Limoges ca 10 mil öster om centrala Cognac. Både färska och begagnade ekfat används i lagringen. Ett typiskt förfarande är att först lagra spriten i färska ekfat och sedan tappa över den till begagnade, urlakade ekfat. Vid omtappningarna passar även producenten på att blanda olika destillat och årgångar för att få en så välsmakande och balanserad cognac som möjligt.

Armagnac lagras i fat framställda ur den lokala svarta eken som växer i trakten. Rent biologiskt är ekarterna de samma som de som växer i trakten kring Limoges men ekarna i Armagnac har växt under andra förhållanden och har då andra egenskaper., bl a är armagnaceken lite mörkare till färgen och ger därför armagnac en lite mörkare färg.

En av de populäraste ställena att hämta europeisk ek till ekfat är från skogarna i centrala Frankrike, speciellt är det skogarna i Limousin som producerar de mest eftertraktade europeiska ekarna. Eken som växer där producerar ett väldigt smakrikt och kraftigt trä vars fat avger rikligt med tanniner till vätskan det förvarar. Limousinek är lämplig till cognac och viner som behöver tanniner för att utvecklas. Många producenter anser dock att limousineken är alldeles för kraftig och söker därför andra alternativ. Europeisk ek som växer i Slovenien och Kroatien har också visat sig vara mycket lämplig till vin- och spritlagring.

När jag gjort porsbrännvin har jag använt kottarna... men jag vet hur man ska göra.

Mvh
Fenja
zaaritha
Pors kan man väl plocka direkt ute på "fuktiga marker" i skogen?
Christoffer
Jag vet inte var jag kan hitta det här i Göteborg.

Skulle bland annat behöva det till mitt andra medicinalväxtcollage.

Fenja> Så det jag köpte är alltså inte riktig pors?
Fenja
Njae, Christoffer, jag gissar att du köpt spån som man kan hälla i flaskan för att få eksmak på vin, whiskey eller vad man nu vill. Om du kollar på första bilden här på Virtuella Floran så ser du hur "kottarna" ser ut. Klicka på bilden så blir den större. Du kan också använda blommorna, de kommer på bar kvist på våren. Men du får mera porssmak av "kottarna".
Porsen ska finnas i södra sverige, så om du ger dig i väg utanför stan till riktiga våtmarker gissar jag att du hittar den där. "Kottarna" är kladdiga och har en mycket speciell doft, det finns inget du kan förväxla den med tror jag.
Mvh
Fenja
Christoffer
Spånet luktar väldigt aromatiskt, men färskt är alltid bäst.
Jag ska leta lite igen, hoppas att jag hittar.
Jag får ut och leta nu, för tydligen är det nu den ska blomma.
mayababy
Hej!
Är helt ny här...försöker mej på ett litet inlägg om porsen! Har gjort pors(brännvin) i massa herrans år men alltid använt bladen (lagt en hel kvist i flaskan) utan blommor och kvistar och får en jättefin god snaps...har jag gjort fel då?
Maya wacko.gif
Ina
CITAT (mayababy @ 05-06-2005, 14:09)
Hej!
Är helt ny här...försöker mej på ett litet inlägg om porsen! Har gjort pors(brännvin) i massa herrans år men alltid använt bladen (lagt en hel kvist i flaskan) utan blommor och kvistar och får en jättefin god snaps...har jag gjort fel då?
Maya   wacko.gif

Om din snaps blir god kan du ju knappast ha gjort "fel"... smile.gif

Såvitt jag vet är det som säljs för kryddning av brännvin och öl på bodegor och på nätet torkade blad av pors. På nätet finns info om att både blad och andra delar av växten används till kryddning.
mayababy
Hej Christoffer!!
Har alltid plockat pors på sommaren (när jag tror den redan blommat) och fått jättefin pors-snaps så det är nog inte för sent att plocka nu... var å badade vid Sisjön igår, där det växer pors i DRIVOR...bara ett tips om du vill plocka!
Maya tongue.gif
Christoffer
Wow! Tackar! Jättebra tips! Pors är verkligen en ört i min smak.
Christoffer
Är det egentligen bäst att plocka pors innan midsommar eller efter?
mayababy
jag har alltid plockat juli/augusti, för att få god snaps till surströmming/kräftpremiären, utan att få sämre smak. Bara man tar fina "nya" blad. Har aldrig använt blommorna. Passa på att frysa lite blad - går alldeles utmärkt!! Jag fryser in hela kvistar tongue.gif
Christoffer
Bra! Då ska jag ge mig ut på en porstur igen! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon