Jag odlar nog egentligen ganska oseriöst, eller något. Vi grävde upp en bit i trädgården (cirka 1 meter brett och 4 meter långt) och fyllde på med jord. Detta året odlar jag:
Potatis, en vanlig och en sparrispotatis En rad av vardera rädisor, morot, palsternacka, majrova, sallad, ruccola, pak choi, piplök. Och en rotkardborre som har stått där ett par år...
Allra längst bort i ena änden har jag min kryddträdgård där jag har: Persilja, citrontimjan, vanlig timjan, oregano, temynta, pepparmynta, fransk dragon, salvia, citronmeliss.
På altanen i kruka/och inomhus har jag olika sorters basilika (vanlig, rödbladig, citron, helig, thailändsk, småbladig, kanel, anis).
Någonstans skall även squash, spenat, pumpa och äppelgurka få plats, men de är inte i trädgårdslandet för de breder ut sig såpass mycket. Och sockerärtor i rabatten, samt rabarber.
Jag lägger över fiberduk under den första tiden, vattnar med vanligt vatten när jag ser att det torkar... ingen näring alls, vanlig jord till alla växter. Jag bara stoppar ner lite frön och så kommer det upp.
Drömmen är att få min egen stugan, med en riktigt stort trädgårdsland med alla möjliga odlingar, och en örtagård där mina örter frå växa ganska fritt...
|