Medlem
Antal inlägg: 10
Medlem nr: 5 753
Hej! Idag har jag skördat första rädisorna och pak choi. Pak Choi är en suverän växt att så tidigt och sent, före och efter andra grödor. Jag har ett upphöjt land som består av 8 bäddar som är 1,20 * 2 m. Platsen räcker ändå aldrig till. I år har jag lyckats med tidig pak choi och rädisor som redan kan skördas och sallad som vi har börjat äta gallringsplantor av. De första bladen från trädgården varje vår är helt underbara. I år ska jag testa en ny spagettipumpa från Thompson och Morgan som ska vara lite tidigare och lite sötare än den vanliga. Spagettipumpa är en av mina favoritväxter eftersom den är god men man behöver inte äta i panik när den är klar. Bara att ta in och lägga i köket. Vår sista för i fjol åt vi för bara några vecka sedan... Jag har den i kanten av landet så klattrar den upp i häcken och frukterna hänger till slut inne i häcken. Det är flera som går förbi på trottoaren och undrar vad det är för häck... Satsa på ett upphöjt land. Det är jätteskönt att sitta på kanten och gallra moröttor än att krypa omkring. Jag brukar lägga kopplade fönster som ett upp och nernervänt V över varje litet land i början. I kombination med odlingsdu går tillväxten i raketfart även tidigt på våren.