Vi flyttade in i vårt hus den 1:a mars och de föregående ägarna hade inget intresse av trädgårdsarbete alls. Det fanns i det sydvästra hörnet av trädgården 5 stycken otroligt vildvuxna och halvdöda vinbärsbuskar som trängdes med lite hallonplantor. De hade inte blivit beskurna eller skördade någon gång under de 10 år som de förra ägarna hade bott i huset, vilket syntes.
Jag gjorde som så att jag helt sonika klippte ner alla buskar, grävde bort rotsystemet och sållade jorden. Jag hade bestämt mig för att ha ett litet trädgårdsland där nere i hörnet och funderade ett tag på pallkragar men beslöt mig till slut för vanligt trädgårdsland. Själva landet har jag avgränsat med marksten i storleken 220*133 mm. Egentligen var tanken att jag skulle gjort rutor i landet med dessa stenar också men de tog slut och jag var för lat för att åka 5 mil för att köpa nya. Fyllde på med över 1 kubik med planteringsjord och kogödsel.
För 5 dagar sedan var landet i alla fall klart och följande saker såddes; rädisor, morötter, grön plocksallat och rödbrun plocksallat samt gul lök. Jag köpte också 4 stora fina exemplar av kryddor som jag använder ofta; Rosmarin, Citrontimjan, Kryddsalvia och Oregano. Jag har en plats kvar i landet åt mina störvaxbönor men har inte planterat dem ännu. Jag har ingen jordtermometer och vill vara säker på att det är tillräckligt varmt först innan jag sår dem. Det som hittills kommit upp är rädisorna som är uppe ungefär 1 centimeter. Även plocksallaten har börjat komma en del av men inte speciellt mycket. Naturligtvis har jag täckt odlingen med en fiberduk...
En av mina bästa kompisar är Magnus Hammar, Hasselfors Gardens eminenta kock-konsult och han visade i lördags sina kunskaper vid min grill och utnyttjade då alla mina kryddor! Det var otroligt mycket godare när man visste att kryddorna växte i sitt eget trädgårdsland, även om det inte är jag som fört upp dem!
--------------------
|