Jag har hösnuva ibland, och har under en del år ätit Loratadin (Clarityn och Versal), och ibland Cetirizin (Zyrlex etc) för att se om det hjälpte bättre. Men eftersom Cetirizin blev så mycket billigare för något år sedan så valde jag att köpa det i storpack.
Problemet är bara att Cetirizin gör mig trött och torr i näsa/ögon. Detta insåg jag inte förrän efter flera veckor. Jag äter sällan läkemedel, och har aldrig drabbats av biverkningar tidigare, så jag bara avfärdade den där tröttheten som att jag sov dåligt i värmen eller något. Till slut ramlade dock tioöringen ner.
Så nu i sommar är det bara Loratadin som gäller, om jag inte är hemskt rinnig i näsan eller så, då kan jag väl tänka mig att ta någon Cetirizin som jag har liggande kvar. Har inte märkt någon biverkning från Loratadin.
Jag gissar att det är ganska individuellt, andra kanske har lycka med Cetirizin men blir trött av Loratadin.
Tips : Clarityn och andra "märken" är väl fortfarande hutlöst dyra, det är bättre att köpa "generiska" preparat. Lika bra, men mycket billigare