Humla! Jag har faktiskt haft odlingsuppehåll under några år p g a att tiden inte räckte till, men förra året var det dags att börja på nytt! Physalis provade jag första gången förra sommaren och den hann inte ge så mycket, så det är spännande att se hur mycket skörd man får i år med två plantor som redan är ca 15 cm höga och ser kraftiga ut. Chilipeppar odlade jag i en liten kruka i somras och jag fick väl 10-12 frukter. Zucchini är första året i år. Jag brukar få mycket tomater. Ett år hade vi så mycket att jag tog in och lade dem i svalen (en del hängde jag hela plantan upp och ner i förrådet), de sista åt vi lilla julafton! Förra året fick jag i snitt 17 tomater / planta. I år har jag plastat in dem intill väggen (se i mitt album), så vi får se hur det blir. Gurka har jag odlat på friland (liggande) ett år, det gav lite gurkor som var krokiga. Förra året hade jag en planta i för liten kruka i ett litet plastväxthus och den gav 5 gurkor. I år ska jag plasta in dem intill en södervägg, så vi får väl se hur bra det blir! Jag sår alltid morötter mellan lökraderna för att undvika mask i morötterna. Förra året hade jag "Bärfisar" eller stinfly tror jag att de heter också, dem fick jag bort genom att handplocka dem, som jag även gör med mördarsniglar (fast jag har inte sett några ännu i år). En del grönsaker funkar bättre än andra. I mitt land gick det förr jättebra med lök, rödbetor, sallad, jordgubbar, bönor, broccoli, tomater. Att odla är terapi för själen!
--------------------
Rosita zon 1
www.ankispassion.blogg.se
www.dromtolkning.blogg.se
|