[QUOTE][/Sedan trodde jag faktiskt att det var så att kattbajs KAN vara farligt, varför varnas man annars genom information från mvc och bvc om att undvika kontakt med kattbajs (gravida och barn) då det kan vara farligt?QUOTE]
Det är enbart farligt för fostret när man är gravid. Kattavföring innehåller ngt slags bakterie (kommer inte ihåg nu på rak arm, är tre år sedan jag var gravid sist) som man som vuxen inte känner av, och har man katt är man oftast redan immun, men som kan påverka fostret negativt. Därför rekommenderar de att man inte städar kattlådan när man är gravid.
Ngn gång i höstas hade min son varit och grävt i mina land (som katterna trodde var kattlåda...) och fått kattbajs på händerna... Mindre trevligt men inte speciellt farligt om man inte sätter i sig stora mängder, men vem gör det. Inte ens min son (som åt kattmat till han var 2). Det luktar ju apa!
Tips från en kattägare till en annan: kastrera hankatter precis innan de kommer i puberteten, då luktar deras urin inte så illa, de markerar inte lika ihärdigt och de springer inte lika lång bort (rent generellt).
Tips till de som vill bli av med katterna: spruta vatten på dem, de springer oftast direkt. Eller klappa till hårt med händerna så det blir en smäll och fräs åt dem... Det svåraste är väl när man inte är där. I ärlighetens namn, om mina katter vore så jobbiga att grannarna kom och klagade mer än en gång skulle jag nog faktiskt försöka ha dem inne tills jag kunde flytta ut på landet... Bara de får ha en kompis så går det ganska bra, men man måste komma ihåg att alla katter är olika med olika behov och olika personligheter, precis som vi.