CITAT (Pfaffan @ 06-05-2005, 21:21)
Min favorit nr 1 är ändå Älgört, de gröna bladen alltså... man kan göra te på blommorna också, men de lär innehålla en hel del salicylsyra och ska kunna användas mot huvudvärk men bör nog undvikas annars.
Hela örten (både blad och blommor) innehåller salicylsyra, men mängderna är ganska små. För att få en "huvudvärkstablett" ska man låta en hel hög med blad dra i kokt vatten i ett par timmar eller så, och då är det inte längre gott (jag har smakat)

Blommorna är goda i te tycker jag, men ska användas sparsamt eftersom smaken lätt tar över helt. En liten nypa brukar räcka. Och jag har aldrig märkt nån huvudvärkslindrande effekt av den lilla mängden...
Något som ingen här ännu har rekommenderat, men som jag tycker är väl värt att prova är lavendel. Även det ska man ta mycket små mängder av, annars blir det inte så gott. Jag blandar vanligt neutralt svart te (t.ex. Assam) med en liten nypa lavendel och en liten nypa grovmalen svartpeppar. Lavendel kan även blandas med andra örter. Helt ensam blir den nog inte så bra.