Hej.
En äppelsort som jag vill varmt rekommendera är Amorosa (även känd som Röd Aroma). Det är ett relativt modernt äpple (fött 1983) som är det som numera mest planteras av svenska äppelodlare. Amorosa har vackra intensivt röda frukter (blir röda tidigt under säsongen) som smakar och doftar jättegott. Den lär också vara resistant mot skorv. Det är ett vinteräpple, plockas i oktober och äts från november till januari.
Förhoppningsvis är familjeträdet komponerat så att olika sorter polinerar varandra. Man bör kanske se till att sorterna mognar vid olika tidpunkter, så att man får äpplen från september till december.
En sak man skall tänka på är att en av sorterna på ett familjeträd är någon sorts "huvudsort", medan övriga är ympade. Man skall nog se till att den sorten man gillar bäst blir "huvudsort". Det brukar stå på lappen på trädet vilket som är "huvudsort". "Huvudsorten" kan bli med tiden dominerande.
Mer om äpplesorter finns på
http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm Själv har jag två familjeträd, päron och plommon, men de är så unga att ingen av den har gett frukt ännu. Sen har jag också ett Amorosa träd som gav sitt första äpple i år samt ett Säfstaholm som hittills har varit fruktlös. Men de har många knoppar i år...