NÄ NU... måste jag slå ett slag för tagetesen! Jag hatar också den sorts tagetes som säljs på torget, urfula, särskilt i samplantering med de silverfärgade missfostren som brukar säljas bredvid.............
MEN, förra sommaren var jag på den lilla amatördrivna kryddträdgården i Österbybruk (norr om uppsala). Och där fanns meterstora ruggar med tätt packade lysande orange små små blommor, i tusental. Ruggarna var helt bollformade, fantastiskt! På förfrågan får jag reda på att det är vildsorten av tagetes.... eller kanske inte riktigt, men iallafall så nära man kan komma. De blomsterbollarna av lysande solorange var mil från de fula tageteserna på torget... och plötsligt gillar jag tagetes igen, av rätt sort!
Jag har köpt en fröpåse, tyvärr ej hunnit förodla men hoppas på något resultat genom direktsådd, kan återkomma med bilder om det blir något!
Men blommor jag inte gillar är petunior, pelargoner (fast jag har två sorter, mårbacka och en gammal sort knyckt från en två meter stor övervintrare också i Österbybruk) eller laxfärgade blommor... Alltför många olika valörer av rött, råsa, cerise, lila tillsammans som skär sig, är inte heller fint......