Full version: Fula blommor
Sidor: 1, 2, 3
susan.e
Vilka blommor avskyr ni? För min del är det fuchsia, hortensia och laxfärgade novemberkaktusar. (Jag vet att tycker stavas med ck, men när jag skulle gå in och ändra så fanns inte rubriken tillgänglig. Pinsamt..)
Eva i Skåne
VAAA!!!
Tänk vad smaken är olika. Jag älskar de som du avskyr laugh.gif

Nåt jag inte gillar är kallor. Ser så konstgjorda ut tycker jag. Begravningsblommor unsure.gif

Orkidéer hör inte heller till mina favoriter, mycket för det stela även hos dem, men skulle jag få en så får den ändå hedersplats i fönstret.
En kalla tror jag inte jag skulle vilja ha i huset.
susan.e
Begravningsblommor är för mig nejlikor och dem tycker jag inte heller om. Glömde.
Hannele
CITAT (susan.e @ 18-05-2005, 22:03)
Vilka blommor avskyr ni?

Inga. Man kan göra en tråkig rabatt även av "fina" blommor. Och tvärtom.

Bergenia i Hestercombe Gardens.
Snöflinga
Jag tycker att kallor är eleganta i vas , vita liljor hade jag i brudbuketten wub.gif

Men så är det med tycke och smak och bra är väl det .... Inte heller så förtjust i nejlikor, inte heller i skrikiga cericefärgade blommor sleep.gif
susan.e
Ja, inte vet jag vad det är för nåt som gör att vissa blommor inte går hem. Mode, trender, gamla minnen... bara nyfiken. Har inte alla blommor de absolut inte gillar trots att de är galna i växter?
netaave
Jag tycker inte om maskrosor som gått i frö
Zazu
gillar inte begonior.
ninnisky
gillar inte nejlikor och krysantemum - de köper jag aldrig rolleyes.gif
Lilla Selma
Jag tycker att nejlikor är underbara! De är inga begravningsblommor för mig...

Hälsar Selma
Caprice
Vet inte riktigt varför, men solrosor är ingen favvis...

Caprice
fruberglund
Gillar inte heller begonior...tycker de har ful form helt enkelt.
Maria i Helsingborg
Begonia (trist), rhododendron (supertrist), aurikel (blomman är för "space-ad"), ranunkel (ros/pion-wannabe) och bergenia (bladen är "för mycket") kommer nog aldrig att ses hemma hos oss....... å andra sidan sa jag det om rosen, pelargonian och snygga hostan sleep.gif .......och den underbara dahlian. Man mognar visst tongue.gif
lolo
Egentligen avskyr jag inte någon blomma, men maskrosor och s k ogräs skulle jag helst vilja vara utan. tongue.gif
snofsan
Gillar inte såna som jag inte har tumme med t ex Begonior (vattnar jag ihjäl), Zamioculcas eller garderobsblomma (vattnar jag ihjäl).
Här är en annan som jag inte gillar för den är faktiskt grön och lite genomskinlig. Den ser så vit ut på bild men den är grå och taskig i färgen. Fanns på stället då vi blev med det.
mad.gif
zaaritha
Fula blommor; finns inte!
Gillar maskrosor; härlig färg, som piggar upp!
Tråkiga, däremot;tja........
Möjligen kalla, vita liljor, bergenia, pärlhyacint!
Cellestine
Jag tycker nog inte heller att det finns några fula blommor , dom behöver hamna på "rätt "ställe bara där det ena lyfter fram det andra , harmoni i färger och form...

smile.gif rolleyes.gif
netaave
Snofsan den där var ju jätteläcker!
Tar gärna ett skott om du har.
Lars-Olof Arvids
Jag instämmer! Snofsan, din aftonstjärna (Ornitogalum nutans) är det verkligen inget fel på. Skicka gärna några lökar om du inte vill ha dem! smile.gif

Olle
stina
Jag avskyr inga blommor men i MIN trädgård vill jag inte ha: Thuja, Barrväxter (förutom dom vilda som redan finns där), Kalla, Petunia, Ölandstok

/Stina
mulle
Jag tycker inte om blommor som är kraftigt tvåfärgade i klara färger eller typ vitt-rött och vitt-blått.
Nejlikor gillar jag inte heller.
Mulle
pejori
ölandstok, kryssantemum och tagetes går tvärbort här smile.gif smile.gif
annars tycker jag alla är fina. rolleyes.gif
nejlikor är mina favoritblommor wub.gif wub.gif
Iza
Jag gillar inte bergenia, hosta (som är så inne, är nog något fel på mig)och begravningsblomman kalla.
Fialotta
CITAT (Zazu @ 18-05-2005, 22:46)
gillar inte begonior.

Samma här...köper aldrig den
Heddas matte
jag gillar inte änglatrumpeter av någon anledning..
ändå kan jag tycka att dom är rätt snygga.. men jag tycker inte om dem.
MB1965
pärlhyacinter och ... pelargonier!

Kommer aldrig hit eller till stugan:)
*Molly*
Tagetes är jag inte så förtjust i.
JonasQ
Bergenia och balsaminer är mina "hatobjekt".
Hannele
CITAT (fruberglund @ 18-05-2005, 23:13)
Gillar inte heller begonior...tycker de har ful form helt enkelt.

Det finns väl hundratal olika...?

Begunior på Botaniska.
Hannele
CITAT (Zazu @ 18-05-2005, 22:46)
gillar inte begonior.

Kolla den pyttelilla temuggen bredvid denna jättebeonia!

Gants Mill, England.

Jättebegonia i England, Gants Mill.
Xelma
De jag inte köper, för att uttrycka det så tongue.gif är: begonia, petunia, pelargon (fast den nästan svarta och Appelblossom är fina), tujahäckar (så otroligt oinbjudande om de står 2 meter höga mot gatan).

Tidigare gillade jag inte rosa blommor, men efter att ha fått en Nerium och att det fanns pioner i trädgården, får det vara ok. Men jag köper inga själv.

Vissa kombinationer av växter förhöjer själva växterna, men orange tagetes mot rosa rosor är gräsligt...
Rossi
Jag är inte så förtjust i tagetes. I mina ögon är det en typisk radhusblomma som organiserat kantar rabatten. Jag som bor på landet vill ha mer "vilda" perenner och ettåringar om ni förstår hur jag menar.
Hannele
CITAT (MB1965 @ 19-05-2005, 11:46)
pelargonier!

Palargoner på berget

Rossi
Barrväxter vill jag inte heller ha i trädgården. De ska vara i skogen, tycker jag.
Pia mitt i Skåne
CITAT (snofsan @ 19-05-2005, 01:25)
Gillar inte såna som jag inte har tumme med t ex Begonior (vattnar jag ihjäl), Zamioculcas eller garderobsblomma (vattnar jag ihjäl).
Här är en annan som jag inte gillar för den är faktiskt grön och lite genomskinlig. Den ser så vit ut på bild men den är grå och taskig i färgen. Fanns på stället då vi blev med det.
mad.gif

Där ser man. Smaken är som baken. Denna gillar jag verkligen och jag vill gärna byta till mig några lökar om du är intresserad.

Jag tycker inte heller direkt illa om några blommor, på rätt plats och i rätt sällskap passar de flesta, t.o.m. en del vilda som väljer att komma in i ens trädgård. Många av dem vi själva väljer är ju förädlade vilda...
Dock har jag nog ändå en förkärlek för röda blommor... wub.gif
Åsa - Alingsås
Jag gillar väl egentligen alla växter om de hamnar i rätt sammanhang... Men har upptäckt att jag inte är så förtjust i de typiska "70-tals" blommorna som jag växte upp med (varför är det så egentligen??) mest för att de känns lite tråkiga, typ:
löjtnantshjärta, pärlhyacint, påskliljor, gullvivor, alla barrväxter (usch vad trist), lupiner, blåklint och prästkragar...
Däremot älskar jag nejlikor (som för min mamma är begravningsblommor, precis som ngn sa)!
Mi70
NÄ NU... måste jag slå ett slag för tagetesen! Jag hatar också den sorts tagetes som säljs på torget, urfula, särskilt i samplantering med de silverfärgade missfostren som brukar säljas bredvid............. blink.gif

MEN, förra sommaren var jag på den lilla amatördrivna kryddträdgården i Österbybruk (norr om uppsala). Och där fanns meterstora ruggar med tätt packade lysande orange små små blommor, i tusental. Ruggarna var helt bollformade, fantastiskt! På förfrågan får jag reda på att det är vildsorten av tagetes.... eller kanske inte riktigt, men iallafall så nära man kan komma. De blomsterbollarna av lysande solorange var mil från de fula tageteserna på torget... och plötsligt gillar jag tagetes igen, av rätt sort! wub.gif

Jag har köpt en fröpåse, tyvärr ej hunnit förodla men hoppas på något resultat genom direktsådd, kan återkomma med bilder om det blir något!

Men blommor jag inte gillar är petunior, pelargoner (fast jag har två sorter, mårbacka och en gammal sort knyckt från en två meter stor övervintrare också i Österbybruk) eller laxfärgade blommor... Alltför många olika valörer av rött, råsa, cerise, lila tillsammans som skär sig, är inte heller fint......
Magnolia
CITAT (Åsa - Alingsås @ 19-05-2005, 14:49)
Jag gillar väl egentligen alla växter om de hamnar i rätt sammanhang... Men har upptäckt att jag inte är så förtjust i de typiska "70-tals" blommorna som jag växte upp med (varför är det så egentligen??) mest för att de känns lite tråkiga, typ:
löjtnantshjärta, pärlhyacint, påskliljor, gullvivor, alla barrväxter (usch vad trist), lupiner, blåklint och prästkragar...
Däremot älskar jag nejlikor (som för min mamma är begravningsblommor, precis som ngn sa)!

70-talsblommor?!?!?!

De flesta växter du nämner är för mig gammaldags torpväxter! Vad intressant att man kan uppfatta växter så olika!
Maria i Helsingborg
Just det, Xelma, petunior är bara för hemska!
Det är nog ändå värsta blomman wacko.gif
nilla
Hortensia - speciellt den ljusblå tycker jag riktigt illa om. Astrar och Flox hör inte till favoriterna heller.

Fast egentligen är ju de flesta fina bara de finns på rätt ställe...

Snofsan - jag tycker också att din hatväxt är fin - vad är det för nåt?

Gunilla
snofsan
Okej dådå, får väl ut och gräva upp dem då. Dom blommar ju just nu så jag kan se var jag har slängt dom.... Det är en lökväxt, så den får ligga på tork ett tag tills den kan paketeras och skickas med posten för plantering i höst. Jag garanterar ingen härdighet utanför min zon.

Här kommer en närbild - men man kikar väl inte på sina blommor i vardagslag med förstoringsglas och i rabatten är den ingen snygging så skyll er själva.

Skicka ett mail med adressen så kommer det lök i höst - hur många beror på anstormningen för så himla många har jag nog inte kvar och skräpar. Tänker behålla 1 st för sakens skull.
Sulawesii
Det enda jag inte gillar i blomväg är de som sprider sig som sjutton i rabatterna (och gräsmattan, för all del). Inte sådant som frösår sig, utan de rackarna som tar det rotvägen.....
Christoffer
Något jag aldrig skulle ha hemma är våreld/höstglöd.
Almdalen
För mig finns inga fula blommor. Maskrosor är vackra men jag har för mycket av dem på ställen där jag ej vill ha dem.
/Ingegerd
*Felix matte*
Jag kan inte förstå att man kan tycka att en blomma är ful.

Alla är väl vackra på sitt vis... eller. wub.gif
Lena
Jag tycker inte att det finns fula blommor, bara fel växt på fel plats, däremot har jag favoriter och mindre favoriter i min trädgård, såna som sprider sig ohämmat gillar jag inte här t.ex jättebalsamin

Lena zon 4
Åsa - Alingsås
CITAT
70-talsblommor?!?!?!

De flesta växter du nämner är för mig gammaldags torpväxter! Vad intressant att man kan uppfatta växter så olika!

Egentligen, när jag läser vad du skriver, så kan jag direkt säga vad det är. Jag kopplar helt enkelt samman just de växterna med de fantasilösa rabatter man kunde se längs den stensatta (alltid samma typ av plattor...) gången fram till ytterdörren framför alla hus när jag växte upp; olika växter uppradade inte av intresse utan mer för sakens skull (jag generaliserar givetvis). Samtidigt när jag läste torpväxter fick jag ett blixtminne från min farmors gamla sommarstuga där vi var på sommaren och hade det underbart, och där just de här blommorna också växte, men där var de fina, lite "vildare" växtsätt.
Intressant det där, hur minnet fungerar. smile.gif
Xite
Rhododendron tycker jag är tråkig.
snofsan
Rhododendron har jag inte heller tumme med och därför är det en ful växt. Nu är den stendöd och alltså ful fuuuul. mad.gif

Fast egentligen älskar jag rhododendron. Just därför mad.gif mad.gif mad.gif
MB1965
CITAT (Hannele @ 19-05-2005, 14:05)
CITAT (MB1965 @ 19-05-2005, 11:46)
pelargonier!

Palargoner på berget

Tortyr smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon