Ja, visst vore det bra om man kunde säga om det är under eller övervattning. Men för lite vatten gör att rötterna torkar och dör på så vis. För mycket gör att rötterna drunknar. I slutändan så är resultatet att rötterna dör, och ovan jord ger det samma symptom. Även om bladen behöver koldioxid så behöver rötterna lite syre för att överleva. För att göra det lättare för sig kan man blanda vermiculit eller perlite i såjorden, så blir inte vattnet kvar så länge. Tror att man kan dra upp frön i ren sand också med gott resultat. Kommentar på det någon?
När ens frösådder misslyckas kan man ju alltid trösta sig med färdiga växter.. det finns alldeles för många intressanta sådana..
hoppas du får fjutt på några av dina växter iaf. Jag vet själv hur man lider. Jag mördade tex min klänglilja förra sommaren. Den var en av de sorter som inte klarar ett brott upptäckte jag. Tror att knölen har tappat gnistan också efter en misslyckad säsong. Så här skulle den se ut:
http://www.weibulls.com/IboxImage?images/p...arge/411185.jpgFantastiskt vacker men tyvärr både känslig för hantering och giftig. Jag kommer nog köpa nya knölar och testa igen någon gång.