Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sjunger mossans lov, och frågar varför man ska utrota den?
          jaca
          Inlägg 20-05-2005, 14:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 5 831

Har mossa på en bergknalle där det växer gräs runt om och kan inte låta bli att tycka att mossa är underbart! Grönt på vintern, behöver inte klippas och mjukt att gå på!! Varför i hela friden finns det mossrivare och varför ska den bort ur våra trädgårdar? Och förresten är inte gräs nåt kul alls så varför består svenska trädgårdar av fyrkantiga fula gräsmattor?

I Japan anses den tydligen vara höjden av trädgårdskonst och jag har nog varit japan i mitt tidigare liv. Gillar både mossa och sushi.... biggrin.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          noora
          Inlägg 20-05-2005, 15:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag undrar faktiskt samma sak, och inte bara om mossa. Varför skyr så många allt "ogräs" i gräsmattan och försöker utrota allt som inte är gräs?

Jag anser att "gräsmattans" primära uppgift är att vara platt och se grön ut. Blommor här och var är också okej. I övrigt struntar jag fullständigt i om "gräsmattan" består av gräs, mossa, vitsippor eller maskrosor, bara den är grön.

Sedan får man ju ett naturligt urval. Om det växer för högt kör man gräsklippare. Om det inte tål gräsklipparen ger det vika för något som faktiskt tål gräsklipparen (ofta gräs, men kan även vara maskrosor).

På de ställen där man går ofta får man så småningom antingen kvar tramptåliga sorter eller bar jord (vilket man ofta får i "äkta" gräsmattor också!). Blir det bar jord eller allmänt lite fult kan man lägga dit trampstenar.

Om man spelar boll eller springer runt mycket så att mossan lossnar sker så småningom samma sak: man får kvar de växter som tål behandlingen. Om mossan åker av får gräset mer plats.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 18:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon