Hej!
Jag har ingen trädgård än, bara balkong, men har ändå bildat mig en uppfattning om hur min drömträdgård ska se ut nån gång i framtiden:
1. Jag tycker det blir snyggast om man har flera plantor av varje sort. Det blir lätt plottrigt annars. Plantering gruppvis blir snyggast och mest effektfullt. Enstaka solitärer går bra om bakgrunden är rätt.
2. Grön bakgrund är viktigt. Bladverk på blommande växter och växter som bara odlas för sina blads skull får inte glömmas bort. Det gröna framhäver blommorna och ger ett fint helheltsintryck. Vill man bara ha färgstarka blommor överallt kan man ju lika gärna hälla ut hinkar med färg i rabatterna.
3. Odla både högt och lågt. Det ger ett lummigare intryck.
4. Färgkoordination. Det är självklart för de flesta att matcha sina kläder, men när det kommer till blommor är man mindre noga. Var inte det! :) Blommorna kommer bäst till sin rätt om de inte drunknar i alla regnbågens färger. Gör istället flera rabatter med olika färgteman. Det blir garanterat snyggare!
5. Mjuka kantlinjer hellre är rektangulära odlingar, med undantag för köksväxterna.
Så ska i alla fall min trädgård se ut! :)
|