(Svar till LottaG)
Jag planterade min Amorosa i år och fick ETT äpple. Jag plockade det i början på oktober och åt upp 4 veckor senare.
Den information jag skrev här kommer mycket från olika web-sidor där jag läste om äpplen, bl.a Amorosa.
Vad jag har förstått så gjorde den härliga sommaren i år att många frukter mognade tidigare än vanligt.
Jag kopierar en kort beskrivning från någon hemsida (kommer inte ihåg länken)
AROMA Efter en korsning på Balsgård 1947 mellan ‘Ingrid Marie’ och ‘Filippa’ med efterföljande provodlingar blev sorten registrerad 1973. Växtstyrkan hos trädet är normal och bördigheten tidig och god. Frukten är medelstor, till formen rundad eller konisk, grundfärgen vid mognaden gul, som på solsidan har en lysande röd täckfärg. Köttet är gulvitt, medelfast och har god balans mellan socker och syra och särskilt fin arom som påminner om ‘Filippa’. Den är ätmogen i november - december men kan förvaras ytterligare några veckor. ‘Aroma’ befruktas bl.a. av ‘Lobo’, ‘Ingrid Marie’, ‘Mio’, ‘Katja’.Vinterhärdigheten har väl ännu inte prövats under några stränga vintrar men zonerna 1 - 3 torde antagligen vara lämpliga odlingsområden. I Jönköpings län har under 1994 - 95 åtskilliga ‘Aroma’ planterats även i zon 4. Riktigheten i detta får väl framtiden utvisa, men man förstår att den trädgårdsägare som gjort bekantskap med detta välsmakande äpple också vill pröva den i sin egen trädgård. Även om man bor i zon 4. - - - Aroma är en korsning mellan Ingrid Marie och Filippa framtagen vid Balsgård 1947. Frukten har gröngul bottenfärg och en mörkt rödstrimmig täckfärg. Aromen är utsökt, därav namnet. Frukten mognar i oktober och håller sig till december. Sorten släpptes på marknaden 1973 och har sedan blivit en ledande sort i landet. Aroma har god motståndskraft mot skorv men kan drabbas av fruktmögel.
|