CITAT (trasan @ 21-05-2005, 21:54)
Såvitt jag begriper är det bara en del raskatter som klarar av att vara innekatter! Bondkatter blir bara stressade!
Min Molly är en huskatt (alltså bondkatt) och hon är innekatt! Det är en vanesak, som som ställer mer krav på ägaren, för man måste se till att katten inte blir uttråkad, och att den rör på sig tillräckligt osv, så det blir mycekt leksaker och klätter möjligheter!
Men det är inga problem att ha en vanlig "bondkatt" som innekatt, har aldrig hört nåt om att det skulle vara stressande? Molly mår hur bra som helst!
Bor man på landet är det ju såklart en annan sak, då har ju katter även ett annat syfte, som tex att ta råttor osv, plus att det finns större ytor, mindre vägar och mindre grannar att irretera!
Men i tätbebyggda områden tycker jag det bore vara självklart att ha katten som inne katt, eller i rastgård, för inte släppar man hunden lös vind för våg? En katt är ju inte mindre värd än en hund!
Sen till själva "skrämma bort katt" problemet, jag vet att på mitt jobb har vi iaf fått in en växt, (minns inte om den går som perenn eller sommarblomma) Som heter Kattskräck, den sätter man i rabatten, och då vill kissarna inte komma i närheten! Vi sålden den visst ifjol också, och många har kommit och sagt att det funkar!