CITAT (Adri-Anne @ 03-04-2003, 12:42)
Men svenskarna är inte ett hår bättre.
Dom kommer med säckar och lie och slår av blasten istället för att plocka bär för bär.Men även norrbaggarna kan den konsten.
!956 fick vi vår "egen " myr avhuggen. Dom som kan och vet säger att det tar 100 år för att hjortronen kommer tillbaka.
Det är väl nästan höjden av girighet! Det är väl den ökända, svenska avundsjukan som visar sej på det sättet och smittat av sej på norrmännen. Här åker mössan ner till axlarna!
Ute på min ö i "min" lingonskog växer hjortronblad men det blir aldrig några bär. Förmodligen har det varit mosse där en gång i tiden för det är djup mossa just där. En av våra grannar där ute (uppväxta i Norrbotten) far ut till en ö långt ute i skärgården och dom påstår att där har dom plockat hjortron och jag betvivlar inte att det är sant. Själv skulle jag önska att det växte åkerbär för det är nå´t av det godaste jag vet. Jag köpte några sorter och försökte odla, ett par år fick jag några bär men sen växte gräset över för jag var slarvig med tillsynen. Skall försöka i år igen på min "grusås".

Åkerbäret har vackra blommor också!