Så "lustigt" debatter kan falla ut till svart eller vitt...
Ge kvinnomisshandlarna rejält med stryk och märk dem för resten av deras liv.
Kontra
dalta med kvinnomisshandlarna och tyck synd om dem och skit i kvinnorna.
????????????????????????????
*känner mig perplext ställd inför vändningen*
Två motsata poler. Och ... aldrig mötas de tu...???
Man behöver inte ”tycka synd om”, för att uttrycka ett problem i dess helhet.
Man behöver inte ”välja sida”, för att inse att ett problem är komplext.
Att inte använda våld, är INTE detsamma som att inte använda KRAFTTAG!!!Det här ämnet var uppe på nyheterna igår. I Norge har man andra lagar, och den intervjuade mannen sa det så bra, när han sa: ”Man kan tänka på flera olika vis, samtidigt.”
De HJÄLPER upp till 70% av dessa män som slår, genom behandling.
Det betyder ju inte att man inte ska hjälpa KVINNORNA som far illa, eller hur!???
Håller med Ophelia i hennes mer varierade inlägg kring denna svåra och sammansatta fråga.
Våld föder
definivt våld! Och utan att vilja vara elak Reserv, så får jag det nog till att våldet i ditt förflutna skapar viljan till våld inom dig nu.
(I övrigt beklagar jag DJUPT att omgivning, grannar och samhälle inte räckte till (inte hade förmågan) att hjälpa och skydda er mot er egen hustyrann.)
Att hamna i ett misshandelsförhållande, är mycket lättare än man kan tänka sig.
Ett sådant förhållande
startar inte med en smäll!!!
Även dessa relationer följer vissa psykologiska mönster, där våldet samtidigt både "normaliseras" och "trappas upp".
Det är så lätt att säga Aldrig!
Det är det alltid - om vad andra människor gör eller inte gör. !!! Eftersom man då slipper
känslorna bakom, som styr ens sätt att tänka och handla.
Känslorna är Livets styrkraft.
Men de väljer inte alltid ut en bra riktning åt en. Oavsett vem man är eller var man står i livet (även oavsett misshandlare eller misshandlad) behöver man nog fundera två gånger över, vilka känslorna är
bakom de beslut jag tar.
Det gör skillnad.
Det GÖR skillnad!
Det finns ALLTID "orsak och verkan" !!!!!
Ju mer kunskap man kan skaffa sig om orsak och verkan, desto större chans att lyckas LÖSA ett problem, på bred front.
Man kan ju aldrig lösa ett problem som inte formuleras rätt, eller hur!???