|
Jag kanske har lite för extrema inlägg här på forumet, men en del saker är värda att MÅSTE man komentera! I torsdags träffade jag en tjej som i sitt tidigare förhållande blivit hotad med pisto, när hon gjorde slut med sin pojkvän ! När hon slog undan hans hand sköt han! Kulan lämnade ett 15 cm. ärr på vänstra sidan av skallen som slets upp totalt! I kväll träffade jag en annan tjej som berättade om sitt ex. Förutom att han slog henne för jämnan roade han sig med att misshandla deras schäferhund! Med både sparkar och slag. när dom separerade tog han vovven till vetrinären, och tog livet av den!!! Det är så många kvinnor här att några av er borde enligt statistiken behandlas illa! Som en man som tar mitt ansvar erbjuder jag mej häremed migsjälv! Jag är en kille på runt hundra kilo och "pinsamt " duktig på att slå in skallen på dumma människor! (kvinnomisshandlare bl.annat). Är vi män så elaka mot kvinnor? MÄN SOM MISSBRUKAR SIN STORLEK OCH STYRKA MOT BARN, KVINNOR OCH DJUR , ska straffas hårt! Jag utdelar gärna straffen personligen! Magnus
CITAT (shiva @ 22-05-2005, 04:11) Som en man som tar mitt ansvar erbjuder jag mej häremed migsjälv! Jag är en kille på runt hundra kilo och "pinsamt " duktig på att slå in skallen på dumma människor! (kvinnomisshandlare bl.annat). Är vi män så elaka mot kvinnor? MÄN SOM MISSBRUKAR SIN STORLEK OCH STYRKA MOT BARN, KVINNOR OCH DJUR , ska straffas hårt! Jag utdelar gärna straffen personligen! Magnus Sådana åsikter har ju kvinnomisshandlarna också!! Man löser inte våld med våld.
Christoffer
22-05-2005, 08:52
Visst, våld löser man inte med våld, men hur ska man lösa detta då? Har så mycket annat fungerat? Vanlig misshandel tycks ju inte längre räknas som något större brott, och vips, så är dessa idioter ute i samhället igen. Tänker bara på han som saxhögg folk här i Göteborg. Det var tydligen inte första gången, och i väntan på den här senaste rättegången, så är han fri ute i samhället igen och kan "saxa" om han så skulle vilja.
Ja ibland undrar jag om inte ont måste med ont fördrivas. Det är nog för sent att uppfostra dessa gossar på normalt sätt. Själv har jag haft turen att aldrig behöva drabbas av nåt sånt här. Här i Piteå tröttnade ju karlarna nyligen på kvinnovåldet och startade ett stort upprop. Det tycker jag var väldigt positivt. Det är ju inte kul för vanliga killar att ett stort antal idioter skämmer ut hela det manliga släktet.
Ophelia
22-05-2005, 09:41
Har lite erfarenhet av bl a sådana som har gått över gränsen gällande missbruk av våld. Har tyckt mig kunna se ett ett gemensamt spår. Tror alla har haft det gemensamma att de har diagnos personlighetsstörning (av varierande grad och typ), att flertalet växt upp i usla familjeförhållande samt att någon form av droger varit inblandade.
Själv är jag inte speciellt intresserad av hämnd i form av principen "öga för öga, tand för tand". Tror inte att problematiken kan lösas med "hårdare straff". USA skulle kunna vara ett bra studieexempel där många delstater anammat vedergällningsprincipen men trots detta har de skyhög statistik gällande våld/dödligt våld.
andreas i uppsala
22-05-2005, 10:15
lugnande piller?
Jag sätter mig emot alla människor som tror att våld kan föra med sig något gott. Oavsett om det gäller att slå kvinnor, barn och husdjur, eller att slå hustyranner.
Man kommer inte tillrätta med människor som har problem med humör och nerver, genom att ge dem stryk.
netaave
22-05-2005, 10:49
CITAT (shiva @ 22-05-2005, 04:11) Jag kanske har lite för extrema inlägg här på forumet, men en del saker är värda att MÅSTE man komentera! I torsdags träffade jag en tjej som i sitt tidigare förhållande blivit hotad med pisto, när hon gjorde slut med sin pojkvän ! När hon slog undan hans hand sköt han! Kulan lämnade ett 15 cm. ärr på vänstra sidan av skallen som slets upp totalt! I kväll träffade jag en annan tjej som berättade om sitt ex. Förutom att han slog henne för jämnan roade han sig med att misshandla deras schäferhund! Med både sparkar och slag. när dom separerade tog han vovven till vetrinären, och tog livet av den!!! Det är så många kvinnor här att några av er borde enligt statistiken behandlas illa! Som en man som tar mitt ansvar erbjuder jag mej häremed migsjälv! Jag är en kille på runt hundra kilo och "pinsamt " duktig på att slå in skallen på dumma människor! (kvinnomisshandlare bl.annat). Är vi män så elaka mot kvinnor? MÄN SOM MISSBRUKAR SIN STORLEK OCH STYRKA MOT BARN, KVINNOR OCH DJUR , ska straffas hårt! Jag utdelar gärna straffen personligen! Magnus Jag förstår din frustration, men du är ju med dina åsikter inte ett dugg bättre själv. Våld föder våld och försvarar man en misshandlad kvinna med våld så blir det förmodligen hon som blir lidande efteråt. Vi har också en massa människor som lever i förhållanden där dom misshandlas psykiskt eller mår dåligt av andra anledningar och der är ju inte heller ett dugg bättre. Tyranner finns nog tyvärr bland både män och kvinnor. Det är svårt att ta sig ur ett destruktivt förhållande, vi hade ett par vi kände där vi inte hade en aning om hur dåligt kvinnan mådde. Hon tog sitt liv och lämnade efter sig ett brev där hon berättade allt, jag hade för mitt liv inte kunnat tro det om hennes man, som var i mitt tycke en väldigt snäll och trevlig person. Man önskar ju att hon pratat med oss, men vet samtidigt inte hur man skulle hjälpt, där handlade det inte om fysisk misshandel, utan psykisk ohälsa som kom av dåligt skött ekonomi och stora skulder, hon såg det som oöverstigligt att ta tag i det själv och maken var överhuvudtaget inte intresserad av att göra det, han orkade väl inte helt enkelt, mådde väl också dåligt på sitt sätt. Hon kunde inte flytta därifrån för hon fick ingen lägenhet, skämdes för att berätta för släkt och vänner och såg till slut ingen annan utväg än att försvinna från alltihop. Han kunde sen lösa skulderna med hennes försäkring och lever idag ett gott liv med en annan kvinna i det hus min väninna mått så dåligt i, hur det är där nu vet jag inte, men det känns konstigt att han till synes tog så lättvinnligt på det, och "tjänade" på hennes olycka och förtvivlan.
Skitsnack att våld föder våld. Statuera exempel istället, spöa skiten ur dom jävlarna så kanske dom fattar vilket helvete dom utsätter kvinnor för, vilken förnedring och smärta. Vilket jävla klemande med kvinnomisshandlare, inget blir väl bättre av att man bara stillasittande är medveten om att dom behandlar sina kvinnor som dom gör. Den som tiger den samtycker sägs det, och protesterar man inte mot dom här idioterna så fortsätter dom bara. Lite udda inlägg shiva, jovisst, men det kanske väcker några människor också.
Det hjälper ju inte kvinnorna att sitta hemma och säga att våld föder våld och att man inte är ett dugg bättre själv om man ger igen. Skulle det vara t.ex min dotter som var utsatt så skulle jag skita fullständigt i om jag inte var bättre själv, då skulle han få smaka på brödkaveln! Inställningen de flesta verkar ha idag är att det är mest synd om de stackars våldsmännen som haft en så taskig uppväxt och att kvinnorna får skylla sig själva som inte går därifrån. Med den inställningen hjälper man definitivt ingen.
wolkenkrabber
22-05-2005, 11:54
vi gör som feministerna vill, vi avlivar alla men o fortplantar kvinnorna igenom kloning, ni kan hålla en eller två männ i gångenska på zoo så att folk får se på demo inte glömma tyvär hittar jag inte ett citat från valerie solana jag gärna skulle skriva här man ajg får kalra mig, alla män är inte svin!
Män som slår kvinnor är i själva verket mycket "små" och känner sig underlägsna sin kvinna. Detta är ett sätt att utöva makt på och att ha kontroll. Talar av egen erfarenhet, men vet inte hur man ska komma tillrätta med det. Levde i ett antal år i ett mycket destruktivt äktenskap. Har faktiskt kunnat tala med honom efteråt. Han påstår att han inte heller vet vad man kan göra åt saken. Men som han säger, det handlar mycket om självkännsla. Eller rättare sagt, brist på.
Ophelia
22-05-2005, 12:28
CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 12:54) vi gör som feministerna vill, vi avlivar alla men o fortplantar kvinnorna igenom kloning, ni kan hålla en eller två männ i gångenska på zoo så att folk får se på demo inte glömma tyvär hittar jag inte ett citat från valerie solana jag gärna skulle skriva här man ajg får kalra mig, alla män är inte svin! Hmmm...jag är feminist men jag har mig veterligen inte haft sådana tankar. Någon rim och reson får det faktiskt vara. Var vänlig och dra inte alal feminister över en kam. Det är lika illa som om vi kvinnor skulle dra alla män över en kam. Vi är alla individer.
wolkenkrabber
22-05-2005, 12:37
CITAT (Ophelia @ 22-05-2005, 13:28) CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 12:54) vi gör som feministerna vill, vi avlivar alla men o fortplantar kvinnorna igenom kloning, ni kan hålla en eller två männ i gångenska på zoo så att folk får se på demo inte glömma tyvär hittar jag inte ett citat från valerie solana jag gärna skulle skriva här man ajg får kalra mig, alla män är inte svin! Hmmm...jag är feminist men jag har mig veterligen inte haft sådana tankar. Någon rim och reson får det faktiskt vara. Var vänlig och dra inte alal feminister över en kam. Det är lika illa som om vi kvinnor skulle dra alla män över en kam. Vi är alla individer. jag snackar om hulda feministerna de som e feminsit på normal nivå är väl okej
Ophelia
22-05-2005, 12:43
CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 13:37) CITAT (Ophelia @ 22-05-2005, 13:28) CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 12:54) vi gör som feministerna vill, vi avlivar alla men o fortplantar kvinnorna igenom kloning, ni kan hålla en eller två männ i gångenska på zoo så att folk får se på demo inte glömma tyvär hittar jag inte ett citat från valerie solana jag gärna skulle skriva här man ajg får kalra mig, alla män är inte svin! Hmmm...jag är feminist men jag har mig veterligen inte haft sådana tankar. Någon rim och reson får det faktiskt vara. Var vänlig och dra inte alal feminister över en kam. Det är lika illa som om vi kvinnor skulle dra alla män över en kam. Vi är alla individer. jag snackar om hulda feministerna de som e feminsit på normal nivå är väl okej Aha. Är huldafeministerna någon militant grupp eller? Jag vet inte vad en "feminist på normal nivå" är.
wolkenkrabber
22-05-2005, 12:46
CITAT (Ophelia @ 22-05-2005, 13:43) CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 13:37) CITAT (Ophelia @ 22-05-2005, 13:28) CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 12:54) vi gör som feministerna vill, vi avlivar alla men o fortplantar kvinnorna igenom kloning, ni kan hålla en eller två männ i gångenska på zoo så att folk får se på demo inte glömma tyvär hittar jag inte ett citat från valerie solana jag gärna skulle skriva här man ajg får kalra mig, alla män är inte svin! Hmmm...jag är feminist men jag har mig veterligen inte haft sådana tankar. Någon rim och reson får det faktiskt vara. Var vänlig och dra inte alal feminister över en kam. Det är lika illa som om vi kvinnor skulle dra alla män över en kam. Vi är alla individer. jag snackar om hulda feministerna de som e feminsit på normal nivå är väl okej Aha. Är huldafeministerna någon militant grupp eller? Jag vet inte vad en "feminist på normal nivå" är. hulda feministerna är typ sådana som slog ner de dära gubbarna som gick på en porrklubb, normalfeminsiterna är inte så värst aggresiva, mer normal nivå eller hur jag ska säga
Ophelia
22-05-2005, 13:02
CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 13:46) CITAT (Ophelia @ 22-05-2005, 13:43) CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 13:37) CITAT (Ophelia @ 22-05-2005, 13:28) CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 12:54) vi gör som feministerna vill, vi avlivar alla men o fortplantar kvinnorna igenom kloning, ni kan hålla en eller två männ i gångenska på zoo så att folk får se på demo inte glömma tyvär hittar jag inte ett citat från valerie solana jag gärna skulle skriva här man ajg får kalra mig, alla män är inte svin! Hmmm...jag är feminist men jag har mig veterligen inte haft sådana tankar. Någon rim och reson får det faktiskt vara. Var vänlig och dra inte alal feminister över en kam. Det är lika illa som om vi kvinnor skulle dra alla män över en kam. Vi är alla individer. jag snackar om hulda feministerna de som e feminsit på normal nivå är väl okej Aha. Är huldafeministerna någon militant grupp eller? Jag vet inte vad en "feminist på normal nivå" är. hulda feministerna är typ sådana som slog ner de dära gubbarna som gick på en porrklubb, normalfeminsiterna är inte så värst aggresiva, mer normal nivå eller hur jag ska säga Hur vet du om "normalfeministerna" inte är aggressiva? Vad vet du om vad som pågår inom deras väggar? Eller vad vet du om vad som pågår inom "huldafeministernas" väggar. Nädu....mycket generaliseringar är det! Våld föder våld. Har valt att inte blanda in personliga känslor gällande straffrättsliga ågärder av våldsmissbrukare. Tror att frågan kan väckas på olika plan beroende på vad för våldsmissbrukare vi pratar om. Vad gör att en person tar sig den friheten och slår en annan person? Frustration? Ilska? Galenskap? Frågan är komplicerad. Ett barn kan växa upp i ett hem fyllt med våld och misär men ändå kunna klara av att bli en välanpassad människa utan våldstendenser. Ett annat barn kan växa upp i liknande miljö och anamma det våld som utövats i hemmet. Finns de som har haft en bra och god uppväxt och ändå utsätta andra för våld. Vad ligger då bakom våldsverkares övergrepp? Sårbarhetsfaktorer? Samhället? Familjen? Indvividen? Jag tror inte att det finns en enkel förklaring och därför måste det arbetas på flera olika nivåer.
wolkenkrabber
22-05-2005, 13:08
ajja okej du har vunnit debatte men nu får vi ge upp innan det blir bråk eller trådkapning
Ophelia
22-05-2005, 13:11
CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 14:08) ajja okej du har vunnit debatte men nu får vi ge upp innan det blir bråk eller trådkapning Herregud så fånigt.
wolkenkrabber
22-05-2005, 13:21
CITAT (Ophelia @ 22-05-2005, 14:11) CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 14:08) ajja okej du har vunnit debatte men nu får vi ge upp innan det blir bråk eller trådkapning Herregud så fånigt. fånigt? trå¨den var inte om vilka sortes feminsiter dte finns den är om män som misshandöar kvinnor, jag orkar inte hålla på att tjaffsa om vad som är rätt eller fel eller dra alla över en kam
Ophelia
22-05-2005, 14:07
CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 14:21) CITAT (Ophelia @ 22-05-2005, 14:11) CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 14:08) ajja okej du har vunnit debatte men nu får vi ge upp innan det blir bråk eller trådkapning Herregud så fånigt. fånigt? trå¨den var inte om vilka sortes feminsiter dte finns den är om män som misshandöar kvinnor, jag orkar inte hålla på att tjaffsa om vad som är rätt eller fel eller dra alla över en kam Nepp
Jag tycker inte att feminismen hör hit överhuvudtaget, för man behöver minsann inte vara feminist för att tycka att det är fel att slå kvinnor sönder och samman.
andreas i uppsala
22-05-2005, 18:06
så sant så magdis  något som gör mig mer irriterad är att folk inget gör, bara det inte går för långt, som att alla män ska betala för att vissa män slår kvinnor
susan.e
22-05-2005, 18:35
Ni som är män, PRATA om det här. Skulle hjälpa en bit på väg. Prata HÖGT. Tala om för varandra att det är ruttet, att det är FEL. Kvinnor pratar om det.
Ophelia
22-05-2005, 18:46
Ett av de stora problemen är att det fortfarande är skambelagt att säga att "jag blir slagen", att det fortfarande ses som om att det är den slagnes fel som stannar kvar.
Att bli slagen är en kränkande handling oavsett vem som slår. Har en granne som hade för vana att slå på sin sambo när de hade druckit för mycket. Tvekade aldrig att ringa polisen. Nu är det lugnt och hon har flyttat. Får se om han har sina fyllefester igen i sommar och slår på någon kvinna. Då får han påhälsning av polisen.
Som sagt var, Ophelia säger det också men beskriver det bättre längre upp i tråden, våld föder inte våld. Våldet finns där hos vissa oavsett bakgrund och uppväxtförhållanden, det enda som kanske skulle få gärningsmännen att fatta är att få känna på samma sak själv. Då finns det betydligt bättre passande formuleringar "öga för öga, tand för tand".
Måste bara säga att det är lätt att ha åsikter om saken då man står utanför. Jag ser fördärvet på nära håll med min svägerska och hennes man (de väntar barn nu också). Hon har lämnat honom en gång och gått tillbaka till honom... Det är inte det lättaste att se på och inte kunna påverka tillräckligt... Så vad skall man göra då man redan provat allt. Och på tal om hur j---a ska bestraffas så anser jag HÅRT!!!
CITAT (Wera @ 22-05-2005, 20:19) Måste bara säga att det är lätt att ha åsikter om saken då man står utanför. Jag ser fördärvet på nära håll med min svägerska och hennes man (de väntar barn nu också). Hon har lämnat honom en gång och gått tillbaka till honom... Det är inte det lättaste att se på och inte kunna påverka tillräckligt... Så vad skall man göra då man redan provat allt. Och på tal om hur j---a ska bestraffas så anser jag HÅRT!!! Jag är uppväxt mitt upp i skiten, så jag vet vad jag snackar om. Hade farsan fått en rejäl jävel av nån som brytt sig så hade han kanske inte slagit morsan sönder och samman för jämnan, utan kanske tänkt sig för när han själv skulle fått känna på samma behandling.
Ja ibland undrar man om det inte borde sättas hårt mot hårt ändå... Hos oss lider relationerna oerhört av allt detta. Ingen accepterar ju hennes val av livspartner, eftersom han inte håller nävarna i styr. Det finns ju inget man kan göra egentligen då hon vill vara kvar. Om hon säger att det blivit bättre så måste vi ju tro henne.. Men inte tål jag honom för det... Lider med dej Reserv, hoppas att barnet de väntar inte behöver se familjevåldet NÅGONSIN EVER som du gjorde...
Snöflinga
22-05-2005, 21:05
Håller med shiva och Reserv ....... någon måste ju sätta gränserna och det är tydligen det enda språk som dessa kvinnomisshandlare förstår Glad att män reagerar, önskar det fanns fler .........
Tatuera fähundarna (åtminstone återfallsförbrytarna) i pannan med lämplig varning. "Hustrumisshandlare", "Våldtäktsman", etc. Detta blir ett straff de får bära med sig resten av livet. Om de avlägsnar tatueringen bör de få gå direkt i fängelse. Hårt? Tja. Det är väl inte orimligt att tro att var och ett av dessa svin hinner plåga ett otal kvinnor på sin jordefärd, om denna varning kan rädda några så kanske det är värt det.  Jag har extremt låg tolerans gentemot misshandlare och knölar, eftersom en god vän till mig nära nog strök med. Snubben fick ett skrattretande straff. (mer säger jag inte om den saken) När det är sagt, kvinnor som misshandlar barn, och kvinnor som slår män (sådana finns ju faktiskt, även om det sällan leder till lika dystra konsekvenser som vid omvända fallet) bör också behandlas hårt. För övrigt tror jag inte jag känner några män som misshandlar kvinnor, men hoppas (och tror) jag har mod att ingripa om jag ser något sådant.
Ljusalfheim
22-05-2005, 22:06
ämnet får mig att tänka på Så som i himmelen... uuuuunderbar film!:wub: en allmän visning av den vorde väl få hustrumisshandlarna att tänka om? eller så skulle de kanske bara bli sporrade att fortsätta
*Felix matte*
22-05-2005, 22:10
I min värld finns ingen misshandel...varken fysisk eller psykisk... Alltså... jag skulle aldrig tillåta att min partner slog eller ens hotade mig. Skulle han bara antytt att han ville ge mig en smocka så hade han fått byta adress. Men jag har full förståelse för dem som inte orkar ta sig ur ett sjukt förhållande...detta efter att ha läst ett antal berättelser från "slagna" kvinnor. I Sverige är vi alltför snara till att tycka synd om skurken... Stackars han som haft sååå taskig uppväxt osv. och samtidigt glömmer vi offret. Kastrera varje kvinnomisshandlare och våldtäktsman eller lås in dem för tid och evighet!
Så "lustigt" debatter kan falla ut till svart eller vitt... Ge kvinnomisshandlarna rejält med stryk och märk dem för resten av deras liv. Kontra dalta med kvinnomisshandlarna och tyck synd om dem och skit i kvinnorna. ???????????????????????????? *känner mig perplext ställd inför vändningen* Två motsata poler. Och ... aldrig mötas de tu...??? Man behöver inte ”tycka synd om”, för att uttrycka ett problem i dess helhet. Man behöver inte ”välja sida”, för att inse att ett problem är komplext. Att inte använda våld, är INTE detsamma som att inte använda KRAFTTAG!!!Det här ämnet var uppe på nyheterna igår. I Norge har man andra lagar, och den intervjuade mannen sa det så bra, när han sa: ”Man kan tänka på flera olika vis, samtidigt.” De HJÄLPER upp till 70% av dessa män som slår, genom behandling. Det betyder ju inte att man inte ska hjälpa KVINNORNA som far illa, eller hur!??? Håller med Ophelia i hennes mer varierade inlägg kring denna svåra och sammansatta fråga. Våld föder definivt våld! Och utan att vilja vara elak Reserv, så får jag det nog till att våldet i ditt förflutna skapar viljan till våld inom dig nu. (I övrigt beklagar jag DJUPT att omgivning, grannar och samhälle inte räckte till (inte hade förmågan) att hjälpa och skydda er mot er egen hustyrann.) Att hamna i ett misshandelsförhållande, är mycket lättare än man kan tänka sig. Ett sådant förhållande startar inte med en smäll!!! Även dessa relationer följer vissa psykologiska mönster, där våldet samtidigt både "normaliseras" och "trappas upp". Det är så lätt att säga Aldrig! Det är det alltid - om vad andra människor gör eller inte gör. !!! Eftersom man då slipper känslorna bakom, som styr ens sätt att tänka och handla. Känslorna är Livets styrkraft. Men de väljer inte alltid ut en bra riktning åt en. Oavsett vem man är eller var man står i livet (även oavsett misshandlare eller misshandlad) behöver man nog fundera två gånger över, vilka känslorna är bakom de beslut jag tar. Det gör skillnad. Det GÖR skillnad! Det finns ALLTID "orsak och verkan" !!!!! Ju mer kunskap man kan skaffa sig om orsak och verkan, desto större chans att lyckas LÖSA ett problem, på bred front. Man kan ju aldrig lösa ett problem som inte formuleras rätt, eller hur!???
Amaira, att du påstår att våldet i min barndom/uppväxt skulle vara roten till att jag vill ge dom en omgång, och att det är därför "det skulle skapa våld inom mig"  Hallå! Har du suttit i en glasbubbla hela ditt liv, eller sitter du bara där just nu? Det skulle aldrig falla mig in att spöa upp min familj, eller nån annan heller för den delen. Att jag skulle vilja ge misshandlarna en jävla omgång är beroende på vad dom gör, det är inte utan anledning dom skulle få känna på sin egen medicin. "Våld föder våld"  Njäe, inte ett dugg, går inte att skylla på såna faktorer heller, jag är inte ett lysande undantag som inte ger mig på min omgivning utan anledning. Dom som spöar upp sina kvinnor förtsätter just för att detta resonemang finns, att det finns bakomliggande orsaker till deras beteende. vad är då dom bakomliggande orsakerna?  Jo, dåligt självförtroende, för bra självförtroende, taskig barndom med våld i familjen, taskig barndom med missbruk i familjen, eget missbruk, svartsjuka och många fler orsaker som jag inte kommer på just nu. Ska det vara nån jävla ursäkt för att få spöa kvinnor?  Att "debatten" bara är svart eller vit, näe, det håller jag inte med om. Du Amaira har tydligt talat om att du håller dig i gråzonen, det är där dom flesta håller till med resonemanget att det där inte angår dom så länge dom själva inte är drabbade. En misshandlad kvinna skulle spy över såna resonemang, det finns bara svart eller vitt här i den här frågan, antingen godtar man att dom håller på eller så statuerar man exempel och hänger ut dom på nåt sätt. Man kan inte sitta och vela emellan och tycka att "våld föder våld", och om det nu så skulle vara, så är det väl ändå dessa män som gav födelse åt våldet?
CITAT (Reserv @ 23-05-2005, 08:03) Du Amaira har tydligt talat om att du håller dig i gråzonen, det är där dom flesta håller till med resonemanget att det där inte angår dom så länge dom själva inte är drabbade. Tror du? Okej, tror du. kram ändå
OK, jag känner min skyldig att bryta in här då det var jag som startade debatten och förklara vad jag menade. Måste säga att jag fått läsa många vettiga vinklingar som fått mej att tänka. Ophelia och Amaira låter som mycket trevliga kvinnor med stora hjärtan! Det jar menade var inte att dom skulle "botas " ! Det vet jag inte om någon kan. Nej, jag ville bara typ slå dom i huhet med en ganska stor kakelugn, kasta Pyrex i ögonen eller kanske sputa upp en hel tub wasabi i rumpan på dom för att dom gjort sig förtjänta av det!!! Magnus
farbror B
23-05-2005, 09:31
Alla som ska dömas för allvarliga brott har rätt till psykologisk undersökning.
Jag anser att en man som slår en kvinna/ett barn/annan försvarslös person ska klassa som sinnesförvirrad/mentalt störd/psyksjuk och ska sättas på psykisk vård tills han är frisk !
INGEN ska tala om för mej att en man som upprepat kan slå, misshandla en annan person är frisk!
Christoffer
23-05-2005, 09:35
Finns det statistik på hur många personer som misshandlar blivit botade genom behandling? (och då icke-fysisk)
farbror B
23-05-2005, 09:54
Nej ! Har då i alla fall inte hört talas om nån statistik. Jag menade inte heller att jag tycker synd om dessa män, eller vill att de ska ha kortare eller lindrigare straff på något sätt, bara vill att vi andra kan markera för dom att det inte bara är brottsligt, det är sinnesjukt att vilja dominera och slå sina nära och kära....
Blomstertanten
23-05-2005, 10:30
Många misshandlande män har troligen fått mycket stryk som barn ! Så inte löser våld några problem, utan skapar större.
Men att mannen haft en svår uppväxt är definivt ingen ursäkt till att slå någon överhuvudtaget ! Däremot en förklaring ! Det finns lagar som förbjuder all form av misshandel och de ska naturligtvis följas annars ska den skyldige straffas. Men det kanske inte enbart räcker med straff, utan vård i någon form krävs för att beteendet inte ska upprepas efter avtjänat straff !
Man måste även ge ordentlig vård och stöd till offren !
Och du, som granne eller vän, har ett stort ansvar för att stoppa misshandeln ! Om du hör eller misstänker att grannen slår sin fru eller sina barn är det ditt ansvar att ingripa ! Bästa sättet är att ringa polisen och verkligen förklara allvaret i vad som händer ! Du är medskyldig om du blundar och håller för öronen för att slippa bli inblandad !!!!! Här har vi alla ett ansvar ! Glöm aldrig det !
farbror B
23-05-2005, 11:05
"lista" över varningstecken..
Är din vän/du på väg att bli drabbad?
Du ska vara misstänksam om din partner: 1. Vill vara med dej HELA tiden och vänner familj mm inte längre hinns med. ( ja jag vet att nyförälskade kan vara såna, men det är skillnad..) 2. ringer hela tiden på mobil och vill veta vad du gör. (blanda inte ihop intresse för dej med kontrollbehov" 3. försöker ge dej dåligt samvete varje gång du gör nåt utan honom 4. börjar talar illa om din familj och dina vänner 5. inte vill träffa din familj 6. inte släpper iväg dej till familjen 7. vill att du ska sluta med hobbies och vara hemma på kvällarna 8. alltid vill vara först till telefonen för att höra vem det är 9. skämtar om dej och män du känner, "den skulle du väl gilla? " osv 10. vill läsa din post 11. framhäver sej själv och förminskar saker du har gjort. Ditt arbete är inte viktigt, din utbildning är bara trams...
Listan slutar här, det är för att när man kommit så här långt, har nog slagen redan kommit. Det är lätt för oss att säja att hon då ska lämna honom, men då har han redan brutit ned henne mentalt så att motståndskraften saknas. Det gäller att man lär sej känna igen tecknen INNAN första slaget.
Men alla de punkterna som radas upp ser jag mer som tecken på svartsjuka och alla män (eller kvinnor för den delen) som är svartsjuka behöver ju inte nödvändigtvis bli våldsamma. Eller har jag fel? Själv har jag aldrig råkat ut för vare sig svartsjuka (de vill i alla fall inte erkänna det) eller våldsamma män.
farbror B
23-05-2005, 11:42
Klart att alla (förhoppningsvis!) är lite svartsjuka, men det är skillnad Låt säja att du märker saker som på listan och att mannen inte ger tecken av att vilja vika sej. Du SKA vara hemme och därmed jämt! Jag tror man kan känna skillnaden.
Det vettigaste för ett par är att de båda behåller sina intressen dom hade innan dom träffades, naturligtvis i nån slags balans/kompromiss, för det är ett måste att få träffa andra människor också.
Det är väldigt vanligt det där med att mannen tycker att "nu är det bara vi" och efter ett tag, när inte kompisar och familj orkar försöka hålla kontakten, då smäller det..
OK. Tur att man har lite egna intressen då och dessutom en kärleksfull man som aldrig skulle lyfta handen mot mig.
Bara en liten tanke ... Om man har en burk med vit målarfärg, och en burk med svart målarfärg, och blandar innehållet, så blir resultatet definitivt grått. Men vad är "färg" egentligen, och vad är svart och vad är vitt, egentligen? ...Om inte struktyr på en yta, som reflekterar (vitt) respektive absorberar (svart) ljuset så vi uppfattar det vitt eller svart. Mellan vitt och svart finns inte "grått", men alla färger och färgnyanser som vi kan se. Mellan svart och vitt kan man finna en regnbåge ... Tänk vad kunskap kan göra...
*solis*
23-05-2005, 15:54
En sak är säkert;att våld föder våld!!! Till ex. skulle jag blir slagen av en man så skulle jag minnsann vilja slå tillbaka så att han aldrig reste sig mera!!! Han skulle få tigga om nåd!!! Jag själv blev misshandlad av min mamma när jag var liten och tyvärr gjorde detta att jag har burit inom mig massor av vrede under hela mitt liv och fortfarande skulle jag kunna klappa till alla dumma idioter som det finns gott om i samhället och i världen. Jag har fått arbeta hårt för att förändra dessa tankar inom mig och helt försvinner de aldrig. Skulle mina döttras killar någonsin slå dem så skulle de absolut få ordentligt stryk av mig!!! Kvinnomisshandlare borde få känna på samma medicin;alltså bli slagna själva tills de väljer att börja på terapi för att bli ev. av med sitt våldsamma beteende. Så här känner jag även fastän jag i första hand vill välja godhet Jag tror ändå inte att en våldsman förstå godhet;STRYK skall de ha:de är jo vuxna karlar och de vet vad de gör när de slår sin kvinna!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|