Jag är en stympare!
Mitt första besök här på forumet kom sig av att jag ville få lite information om hur man lämpligen skulle kunna beskära de två gamla höga äppelträden som står på tomten. Jag tittade bl.a. på Cillas utmärkta sida och förstod att det jag tänkte göra inte var "beskärning" utan svår stympning. Denna för mig nya syn på saken avskräckte dock inte.
Det ena äppelträdet var skyhögt och i stora delar i mycket dåligt skick . Det har en sorts stora hårda syrliga äpplen som fungerar bra till paj men inte att äta rakt av.
Det andra var friskt, men högt, och var i höstas fullt av gulgröna mjöliga äpplen utan smak.
Inget av träden hade så låga grenar att man utan besvär kunde plocka äpplena. Marken blev full av mer eller mindre oätliga äpplen, jag drog fyra eller fem äppelfulla skottkärror till tippen.
Cilla och andra trädvärnare må avsky mig men träden är numera stympade till oigenkännlighet. Mer än hälften är borta, de kapades helt sonika av på mitten och några av de lägre grenarna togs också bort. Just nu är träden verkligen fula. Luftskott lär jag ju få många av, men jag kommer i alla fall att nå dem utan att behöva klättra för högt mot skyn när de skall bort.
Som svar på frågan i rubriken "Varför beskärning?" svarar jag istället på "Varför stympning?" - Syftet med stympningen var i första hand att få färre äpplen och mindre löv att köra till tippen. I andra hand att kanske, kanske få ut några lägre grenar att plocka lagom få äpplen från så småningom.