Stark citrondoft är inte säskilt upphetsande för en katt. Däremot klorin, ammoniak och såna starka dofter kan dra till sig katter i försök att 'bättra på signalstället'. Antingen kan man göra det obekvämt för katten och lägga ett hyfsat lager sten eller megakornigt grus så det blir svårt att gräva omkring. Staniol fungerar inomhus för katterna ogillar att gå på det men så vackert det blir med en stanniolbelagd rabatt vet jag inte.
Det bästa är egentligen att antingen stänga inne eller stänga ute katten. Stängsel får man tydligen sätta upp utan bygglov till önskad höjd ...typ dryga 2 meter kanske för katter klättrar väldigt bra. Annars kan man be om bygglov för ett plank eller klä ett stängsel med klätterväxter så katten inte får plats att klättra in i radhustäppan?
Svår fråga. Det finns ju 'automat duschar' i handeln som sprutar vatten på inkräktande djur. Risken är väl att små barn ocså kan drabbas? Jag vet inte. Själv har jag 11 katter i hägn och tycker att det tll syvende och sist nog är enklare att lära ett barn att ta det försiktigt med vad de gräver och tar i än att lära en katt att inte markera ett potentiellt bra doftställe eller be den byta toalett.
Ingen vinner nog - det enda är väl att ha ögonen med sig hela tiden.