CITAT (Helen B @ 09-05-2005, 20:25)
CITAT (åsgård @ 08-05-2005, 10:34)
Tomaterna tål en lägre temperatur, men jag har haft mina gurkor i V-huset och trots att jag har fläkt så mådde dom inte så bra så de har åkt in i huset igen. Ser att jag hade som lägst runt 4 grader, paprika chili samt aubergine tyckte detta var för kallt. De senaste nätterna så har dock temperaturen åkt upp till runt de tio så nu är det frid och fröjd. Väntar några veckor med gurkorna, dom kommer fint i alla fall.
MVH Kenneth
Har du bubbelplast? För om du inte har så vågar väl jag ta bort min. Det är första säsongen med bubbelplast + frostvakt (3:e med växthus) och det växer så det knakar där inne. Jätteroligt!!
Jag har kollat min termometer och minsta temp. i den oisolerade delen har varit 5 grader, så det borde ju funka utan bubbel och bara använda värmaren. Eller? Jag vill ju inte gärna riskera allt som jag har sått...

Jag har ett Florum 10 kvm. Har haft bubbelplast bara i takdelen plus en 2 Kv fläkt ställd på runt 10 grader. Tog dock bort den för ca. två veckor sedan. Märkte att jag fick mycket bättre klimat i huset och framför allt varmare. De senaste två veckorna har alla odlingar tomater paprika auberginer physalis gurka samt alla småplantor varit i växthuset utan någon extra värme har inte gått under de fem graderna. Nu är de färdiga för utplantering. Enligt vår bekant (om man nu får tro henne) så blir det inga mer frostnätter, har att göra med månfaserna. Har i alla fall minskuggväv som jag kan lägga över. Mina första tomatplantor har nu två klasar med tomater och är runt 3-4 cm stora.
MVH
Kenneth Z3-4 sollentuna
"Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."