Man kan nog inte skälla på posten personal. De gör så gott de kan.
Men dom där som tog ifrån oss vår riktiga post dom har jag inte mycket till övers för.
Kommer ni ihåg reklamfilmen som skulle göra sig löjlig över gubben som ville ha en "riktig post".
Snarare gjorde sig posten löjlig över sig själv med den filmen. Det var då nedmonsteringen av postservicen började.
Jag hanterar mycket brev. Jag har kunnat konstatera att den pressrealease som posten gick ut med om framtida vision, att breven inte skulle gå fram över natten och att man inte skulle ha postutdelning varje dag, den är redan här fast det vill man inte erkänna.
För ett år sedan tog ca 7 % av de brev jag skickade längre tid än en dag. Ungefär 1 % kom inte fram alls.
Nu tar breven nästan alltid minst två dagar. De 7 % som tog två dagar förut har nu blivit ca 10% men med den skillnaden att i stället för två dagar då tar de tre till åtta dagar. Det händer tom att fakturor förfallit innan de kommer fram. Ca 3 % kommer över huvud taget inte fram. Undrar var de tar vägen.
Andra bekanta jag känner säger att deras lantbrevbärare inte kör varje dag. Ungefär två dagar i veckan finns det inte minsta lilla reklamlapp i brevlådan en gång. Sedan när posten kommer så är det massor med reklam och gamla brev. De tänker nu vid semestern kolla om brevbäraren verkligen kommer varje dag. De tror han bara kör varannan.
Postens personal säger att brevmängden minskar men att de fullkomligen drunknar i reklam. Förmodligen är det så att reklamen är lönsammare än breven. Posten har ju gjort många driver i Tv-reklam för att vinna mera reklamuppdrag. Förra året så dumpade posten priset på utdelning av telefonkataloger. Man mer eller mindre slog ut flera företag som levde på att distribuera telefonkataloger.
Man kan verkligen undra ifall reklam är postens huvuduppdrag. Det kan nog lätt bli så med alla omorganiseringar som sliter på personal att de mer eller mindre ledsnar och börjar betrakta breven som reklam. Därav att inte breven kommer fram som de skall.
Posten har nu fått en ny personaldirektör och jag hoppas hon kan ta hand om personalen ordentligt. Fast bollen är ju inte bara hennes tyvärr.
Direktören för posten talar om att den minskade brevmängden gör att portotaket skall tas bort samt att man inte vill dela ut breven varje dag.
Undrar i mitt stilla sinne om han egentligen inte fått uppdraget att lägga ner posten. Jag menar företagspost väntar ju inte. De flesta företag tillämpar idag färre dagar som betalningsvillkor, då kan man inte ha en snigelpost som går ännu längsammare. Vad gör man då. Jo man låter sina affärsbrev ta andra vägar, EDI är ju på¨stark frammarsch.
Det innebär att postens brevvolymer kommer att minska ännu snabbare så posten ekonomiska läge kommer ytterligare att förvärras.
Nej jag säger som gubben i reklamfilmen;
Tacka vet jag en redi post.