CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 15-11-2002, 15:40)
OK, tack Cilla, för alla goda råd! Ska verkligen ta dina ord till mig och fundera

Kanske skulle jag tänka om - det låter ju inte helt enkelt...
Tanken jag hade, var just att ha ETT enda träd som bär frukt under LÅÅÅNG tid! Jag har inte så mycket gräsmatta över i gynnsamt läge - det mesta har gått åt för köksträdgården, växthuset, perennlandet samt ett STOORT gammalt plommonträd.
Gissar att det inte är så lämpligt att plantera äppelträd bakom huset, i norrläge i en skogsbacke. Inte så mycket sol, ganska grund jordmån och många konkurrerande träd i närheten.
Kanske ska satsa på ETT äppelträd av en riktigt bra sort, som går bra både som köksäpple och dessertfrukt och som bär så där lagom tidigt (hmmm...

)
Anki - köp ett härdigt träd och när det vuxit några år kan du ympa in alla möjliga sorter på det! Du kan också sätta ned en vanlig spaljé någonstans kring huset och ympa in på detta.
Eller så anlägger du frukthäckar lite här och var mellan dina odlingar. Jag läste om en häck (kanske var det här på forumet) som skulle bestå av 50 olika äpplesorter!
Själv har jag kommit att se unga träd som temporära. Jag planterar och sätter ett par-tre stycken i min förhållandevis lilla trädgård varje år, och så har jag nya på gång. Några hamnar i kruka, andra invid huset på halvbra ställen, några experimenterar jag med eller tar ympris ifrån. Några ryker varje år om de inte blev bra, och så blir de grundstamsodlingar istället. De äldre träden och de unga som står så att de kan bli gamla och fina lägger jag ned mer långsiktigt arbete på. De gröngödslas och behandlas som små skötebarn...
Om man vill ha äpplen snabbt:
- köp eller gör spaljé. Snabbaste sättet att få frukt.
- plantera träd som har svagväxande grundstam. (sorten spelar mindre roll för hur snabb fruktsättningen är). Trädet blir inte så långlivat, men ger frukt relativt snabbt.
Om man vill plantera ett långlivat äppelträd:
- välj ett träd som har fröstam. Du får vänta på frukten lite längre men å andra sidan får barnbarnen en massa.
- om du köpt ett träd satt på A2 grundstam (står på etiketten), låt det blomma men ta bort fruktkarten i början. Unga träd behöver energin till grentillväxt.
Om man har ett uppvuxet träd och vill ha goda, friska frukter:
- beskär med förnuft, såga inte ned grova grenar eller samtliga unga grenar. Beskär med rengjorda, vassa verktyg eller låt bli.
- luckra jorden under kronan, särskilt i ett enmetersband där grenarna slutar. Lägg kompost eller plantera ettåriga blomster. Bäst för trädet är gröngödslingsväxter.
Cilla