Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammaldags syrénberså, Hur såg en sån ut?
          SannaLasso
          Inlägg 24-05-2005, 17:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

På tomten har jag en gammal syrénberså. Den är tät och fin, ca 2,5 m hög. Innandömet är ca 8-9 kvm och har trägolv, ser som en gammal dansbana ungefär. Man får plats med ett litet runt bord och fyra stolar.

Jag hade tänkt gallra ur och ta ner bersån lite när den blommat - just nu är den full av lila svällande blomknoppar. Helst skulle jag vilja ta ner den till ca 1,5 m åt gatan till och låta den bli successivt högre som insynsskydd mot grannen på andra sidan. Men jag antar att jag begår helgerån då. wink.gif

Jag har ingen aning om hur en gammaldags syrénberså brukade se ut. Satt man gömd där bakom två-tre metersbuskarna och kuckilurade med punchen eller kaffet? Stack kanske huvudet upp lite så man kunde se vad som hände utanför? Det verkar ju inget kul att sitta därinne utan att kunna se ut, men det kanske är det som är meningen med en berså?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 25-05-2005, 11:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

De foton på äldre miljöer a la sekelskifte och framåt osm jag sett vittnar om höga bersåer på ca 3-4 m och att man aldrig kapade syrén på någon annan höjd än jämns marken. Man lät dem få naturlig höjd och gallrade ibland ut de äldsta stammarna, som kanske var 15-20 år eller så. Särkert gjorde man fröputsning på rikemansställen också för att försöka få mer blom året därpå.

Tätheten skötte man med bredd och antagligen med att gödsla också, så att rotskott bildades. Men att syréner alltid ska ha tät med jättestora blad ända från fotknölarna och upp i toppen och att det blir på bekostnad av blommor och buskarnas höjd, det tror jag är en modern idé.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 03:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon