Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kalkning av jorden, - hur viktigt är det?
          Sagosessa
          Inlägg 25-05-2005, 15:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 4 563

Min far tjatar alltid på mig och säger att jag inte får glömma att kalka rabattjorden.
          I den del av Småland där jag bor är det ganska sur jord - den är i varje fall inte kalkrik.
          Hur viktigt är detta? Vad händer med mina växter om jag slarvar? Jag förstår att jag ska undvika att plantera växter som trivs i kalkrik miljö, men "standardurvalet" av växter - vad händer med dem? Lever de en borttynande tillvaro? Spelar det inte så stor roll?

På min tomt (i dagsläget till stora delar vildvuxen gammal betesmark) växer 3 ekar, mycket brännässlor, plister, vitsippor och midsommarblomster. Säger det något om jordmånen?

Tar gärna emot tips! ohmy.gif

--------------------
          MvH Jessica, zon 3-4 Småland

Länge leve doften, färgen och odlingsbarheten!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Skåne
          Inlägg 25-05-2005, 19:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag har också sur jord. Detta är bokskog men jag har också rikligt av de växter du nämner.
          Ärligt talat så har jag aldrig kalkat. Jag använder mycket kogödsel i mina rabatter och gödslar sen med flytande blå korn under sommaren. Jag har aldrig tänkt på att tillföra kalk dessutom och jag tycker mina rabatter är frodiga och fina.
          Jag har skött dessa rabatterna i åtta år nu och här tynar inget bort så jag tror inte du behöver oroa dig.

smile.gif wub.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 21:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon