Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Avsågad björkstam, Behandling av snittytan?
          1219
          Inlägg 26-05-2005, 09:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 258

Hur behandlar/försluter jag bäst en sågad ytan på den c:a 15 cm i diameter tjocka björken jag ska såga av. Björken har börjat ruttna uppifrån sannolikt beroende av att jag tidigare kapat den. Friska grenar kommer dock en meter från marken och jag ska nu såga av björken ovanför dessa grenar.
          Tidigare har jag använt trädbalsam men det verkar inte ha fungerat.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 26-05-2005, 10:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Inte konstigt att det inte har fungerat. Sårförslutningsmedel är en restprodukt från en föråldrad och felaktig uppfattning om träds biologi och vård. Tron bottnar i tanken om att träd fungerar som oss människor och att vi kan smörja på artificiella salvor för att få snittytorna att läka bättre.

Så är inte fallet och sårförslutningsmedel ska överhuvud taget inte användas. De gör ingen skillnad och förvärrar ofta skadorna genom att stänga in fukt och därmed skapa grogrund för rötsvampar.

Det har gjorts jämförande undersökningar i Tyskland mellan gamla tidens trädkirurgi (grov utsskärning och rensning av snittytor med sårförslutningsmedel) och modern trädvård med respekt för grenkragar och utan sårförslutningsmedel. Resultaten är mycket tydliga. Rötskadorna är betydligt värre i träd behandlade med borttagning av grenkrage och behandling med sårförslutningsmedel.

Som Kurt säger är det ingen bra idé att kapa grova grenar på en björk och 15 cm i diameter är för grovt. Tycker man att platsen är för lite för trädet (inte tvärt om) ska man plantera ett träd som blir mindre. Himalayabjörk är ett bra alternativ (Betula utilis var. jaquemontii), zon 1-3, slutstorlek ca 6-8 meter högt och ca 4 meter brett. Att plantera ett träd var slutstorlek är för stor för platsen den ska stå på är slöseri med estetiska, ekonomiska och ekologiska resurser.

Om man nödvändigtvis tänker beskära trädet ska detta endast utföras på mindre skott och grenar, under sommaren, och man ska alltid behålla respekten för trädets naturliga utseende och sätt att växa.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 09:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon