Sorry att jag lägger mig i....men är det inte så att en av alla anledningar som finns till att fetma och anorexi ökar , är ju just kravet på att man ska ha en snygg kropp - i bägge fallen??? Och det är inte menat att klanka på varke de smala eller tjocka. Men denna hysteri om snygga kroppar skapar ju ätstörningar (som man kan klassa som typ av sjukdom) hos vem som helst! Och de kan i sin tur leda till både anorexi och fetma....vilket bantning oxå kan göra i bägge fallen.
De kan väl visa upp normala kroppar istället - med födelsemärken, ärr, åderbrock o allt, sedan spelar väl inga kilon åt ena eller andra hållet någon roll!!?? Bara man kan se att det är en riktig människa, och att den människan kan vara stolt över det.... Det skulle väl vara en bra förebild?
Att det är exempel på att smala skapar ätstörningar som tas upp, är ju förmodligen för att det knappast är sumobrottartypen som visas upp som förebilder och lyckade människor i tidningar, utan just smala tjejer med enorma bröst o läppar, bortopererade revben m.m. JA, jag vet, inte i alla fallen, men jag tog en ytterlighet. Man kanske ska skapa modemagasin med modell xxxxl ala sumobrottare, så kanske idealet kan bli något däremellan......
Att vikt är en känslig sak är det ju ingen tvekan om...
Var snälla mot varandra nu

/Magda